2.4.2 Dekking financieringstekort
De financieringsbehoefte wordt bepaald door het verloop van verschillende kasstromen: de kasstromen vanuit de exploitatie, het investeringsplan, de grondexploitaties en de kasstromen m.b.t. de financiering. Deze kasstromen lopen niet altijd synchroon. Daarom is het nodig om de ontwikkeling van de liquiditeit en de financieringsbehoefte in de gaten te houden, en wanneer nodig, geld te lenen, kort dan wel lang.
Op basis van de reguliere begroting 2024, het investeringsprogramma voor 2024, de uitgaven ten behoeve van openstaande kredieten (kredieten die in het verleden zijn verleend maar nog niet volledig zijn besteed), de uitvoering van de grondexploitaties in 2024 (op basis van de actualisatie 2023), en de aflossingen op langlopende leningen in 2024 is de financieringsbehoefte voor 2024 berekend op € 30 miljoen.
Met een geprognosticeerde beginstand per 1 januari 2024 van € 192,2 miljoen, aflossingen van € 8,5 miljoen in 2024 en een geraamd bedrag van nieuw aan te trekken leningen ad € 30 miljoen komt daarmee de stand van de langlopende leningen eind 2024 uit op afgerond € 213,7 miljoen.
(zie ook de staat van langlopende geldleningen zoals opgenomen in § 3.4.11). De geraamde financieringsbehoefte voor de komende 4 jaar is weergegeven in onderstaand figuur. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in:
- Het saldo van inkomsten en uitgaven (cashflow) van de reguliere exploitatie
- Het saldo van uitgaven en ontvangsten (cashflow) van de grondexploitaties
- De uitgaven (cashflow) ten behoeve van de aflossingen op langlopende leningen
- De uitgaven (cashflow) ten behoeve van de investeringen, inclusief de uitgaven t.b.v. openstaande kredieten
- Het saldo van alle kasstromen (inkomsten minus uitgaven (cashflow)) samen geeft de prognose weer van het financieringstekort; het bedrag waarvoor langlopende leningen zullen worden aangetrokken.
Figuur 3.1 Financieringsbehoefte 2024-2027. (Bedragen maal € 1.000)
Uit de figuur valt af te leiden dat;
- De reguliere exploitatie meer inkomsten heeft dan uitgaven.
- De grondexploitatie Stationsplein draagt in 2024 en in 2026 bij aan de financiering door geplande verkopen in de betreffende jaren.
- De aflossingen (uitgaven) op langlopende leningen bedragen € 8,5 miljoen in 2024, 2025 en 2026 en € 8,3 miljoen in 2027.
- De uitgaven aan investeringen zijn grotendeels verantwoordelijk voor het financieringstekort.
Over de ramingen van de investeringsbedragen voor de komende jaren wordt het volgende opgemerkt:
- De realisatie van investeringen blijft de afgelopen jaren achter bij de in de begroting genoemde bedragen.
- De bedragen genoemd in de jaarschijven van het Investeringsprogramma (IP) worden niet volledig in het genoemde jaar uitgegeven als gevolg van fasering in de uitgaven, waardoor verschuivingen optreden naar volgende jaren.
Voor wat betreft de raming van de financieringsbehoefte ten behoeve van de investeringen houden we rekening met de twee hierboven genoemde opmerkingen door een aanname te doen over de werkelijk realisatie van investeringen in de komende jaren. De gemeentelijke liquiditeitsprognose wordt constant gevolgd en bijgesteld op basis van de actualiteiten en voortschrijdend inzicht. Op deze manier wordt de liquiditeitsprognose gebruikt om op het juiste moment de omvang van de benodigde financiering te bepalen en aan te trekken. Financiering kan in de vorm van een langlopende lening maar ook in de vorm van een kortlopende kasgeldlening.
- Indien uit de liquiditeitsprognose met voldoende zekerheid blijkt dat de kasgeldlimiet voor langere tijd (> 3 kwartalen) overschreden zal worden zal een langlopende lening (looptijd langer dan 1 jaar) worden aangetrokken.
- Indien uit de liquiditeitsprognose met voldoende zekerheid blijkt dat de kasgeldlimiet voor kortere tijd (< 3 kwartalen) overschreden zal worden zal een kasgeldlening worden aangetrokken.
Op basis van de meerjarenraming is tevens een prognose van de langlopende schuldpositie opgesteld. (zie § 3.4.10)