Home

Het overzicht van baten en lasten

3.3 Overzicht van incidentele baten en lasten

Nr

Omschrijving

Begroting 2024

Saldo

Saldo

Saldo

Saldo

lasten

baten

2024

2025

2026

2027

1

Brede SPUK

509

-509

-

-

-

-

2

SPUK Impuls Jongerencultuur

295

-295

-

-

-

-

3

SPUK Impulsaanpak winkelgebieden

286

-286

-

-

-

-

4

Bruisend Hart

200

-

200

-

-

-

5

Sportcomplex Arenapark

100

-

100

-

-

-

6

Bijdrage baggeren Oude Haven

150

-

150

-

-

-

7

Circusterrein

600

-

600

1.000

-

-

8

Coalitieakkoord

825

-

825

750

100

-

9

Reserve Stedelijke Ontwikkeling

6.461

-

6.461

1.300

1.300

1.300

10

Reserve Mobiliteitsfonds

-

-122

-122

-285

-285

-62

11

Reserve Herplantfonds

20

-

20

20

20

20

12

Reserve Regionaal mediacentrum

-

-45

-45

-71

-

-

12

Subsidie Stichting Mediafonds

45

-

45

71

-

-

Totaal programma 1

9.491

-1.257

8.234

2.785

1.135

1.258

13

Opvang Oekraïners

30.985

-30.985

-

-

-

-

14

Onderwijshuisvesting

2.264

-

2.264

1.130

600

600

15

Laaggeletterdheid

149

-

149

-

-

-

16

Nationaal Programma Onderwijs

550

-550

-

-

-

-

17

Coalitieakkoord

50

-

50

-

-

-

18

Brede SPUK

963

-963

-

-

-

-

Totaal programma 2

34.961

-32.498

2.463

1.130

600

600

19

Coalitieakkoord

150

-

150

325

200

-

20

Afhandeling TOZO

300

-

300

300

150

-

20

Reserve TOZO

-

-300

-300

-300

-150

-

21

Schuldhulp en minimabeleid

1.000

-

1.000

-

-

-

Totaal programma 3

1.450

-300

1.150

325

200

-

22

Doorontwikkeling dienstverlening

497

-

497

-

-

-

23

Rijksbijdrage toezicht en handhaving alcoholwet

-

-75

-75

-

-

-

24

SaaS oplossing: Implementatie telefooncentrale

125

-

125

-

-

-

25

SaaS: Financieel systeem SapbyDesign

65

-

65

-

-

-

26

SaaS: Implementatie nieuw datawarehouser

165

-

165

60

-

-

27

SaaS: Implementatie belastingapplicatie

140

-

140

-

-

-

28

Coalitieakkoord

550

-

550

100

50

-

29

Reserve decentrale loonruimte

38

-

38

38

38

38

30

Onderzoek algoritmeregister M23/92

50

-

50

-

-

-

Totaal programma 4

1.630

-75

1.555

198

88

38

31

Resultaat grondexploitaties

-

9

9

-578

-

-

32

Mutaties grondexploitaties

844

-3.999

-3.155

2.459

-7.115

1.216

32

Mutaties grondexploitaties (onderhanden werk)

-

3.156

3.156

-2.459

7.115

-1.216

33

Voorziening planexploitaties

58

-

58

58

58

58

34

Verkoopopbrengst panden/percelen

80

-5.241

-5.161

-

-

-

35

Algemene reserve (saldo begroting)

839

-

839

10.801

1.083

1.000

Totaal programma 5

1.821

-6.076

-4.255

10.281

1.141

1.058

Totaal incidentele lasten en baten begroting 2024-2027

49.353

-40.206

9.147

14.719

3.164

2.954

Totaal lasten en baten begroting 2024 (saldi 2025 e.v.)

364.135

-364.135

-

-

1.553

374

Totaal structurele lasten en baten begroting 2024-2027

314.782

-323.929

-9.147

-14.719

-1.611

-2.580

Toelichting en

1. Brede SPUK: Betreft een specifieke uitkering ten behoeve van sport- en beweegstimulering, het bevorderen van cultuurparticipatie, gezondheidsbevordering en het versterken van de sociale basis.Er is door het Rijk € 5,6 miljoen beschikbaar gesteld voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2026. In 2024 bedraagt het ontvangen bedrag voor programma 1 € 509.000. Het saldo van baten en lasten is budgettair neutraal.
2. SPUK Impuls Jongerencultuur: Specifieke uitkering die de tijdelijke, extra Impuls Jongerencultuur activiteiten en vormen van eigentijdse cultuurbeoefening door jongeren stimuleert. Met de impuls wordt extra ondersteuning gegeven aan lokale plekken en initiatieven voor en door jongeren om zich creatief te ontwikkelen. Deze impuls is gestart in 2022 en wordt nu voortgezet in de jaren 2023 en 2024. Deze subsidie is derhalve alleen in 2024 aan de orde. Het saldo van baten en lasten is budgettair neutraal.
3. SPUK Impulsaanpak winkelgebieden: Specifieke uitkering waarmee de overheid wil stimuleren dat gemeenten (delen van) binnenstedelijke winkelgebieden omvormen tot toekomstbestendige gebieden met een stevige sociale en economische basis. De winkelgebieden moeten, ook op langere termijn, weer aantrekkelijk worden voor zowel bewoners als bezoekers. Deze verandering komt tot stand met een gebiedsgerichte, integrale aanpak, met de inzet van gemeenten en private investeerders. Deze subsidie is tot en met 2025 aan de orde. Het saldo van baten en lasten is budgettair neutraal.
4. Bruisend Hart: Voor Bruisend Hart is het programma van eisen door het college vastgesteld. Medio april/mei 2024 zal het stedenbouwkundig plan ter vaststelling worden aangeboden aan de gemeenteraad waarna gestart kan worden met het omgevingsplan en het beeldkwaliteitsplan. De voorbereidingskosten voor o.a. de benodigde onderzoeken, externe adviezen, en participatie traject worden in 2024 gedekt uit het bestaande budget.
5. Sportcomplex Arenapark: Arenapark wordt het nieuwe sportieve hart van Hilversum. De ontwikkeling van het sportcomplex Arenapark bestaat uit de bouw van een zwembad, een multi-use sporthal en de verplaatsing van de Dudok Arena. De benodigde voorbereidingskosten hebben betrekking op onderzoeken naar de gewenste financierings- en exploitatievorm, projectleiding en opstelling programma van eisen.
 6. Bijdrage baggeren Oude Haven: In de overeenkomst met het waterschap Amstel Gooi en Vecht, waarin wij de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van oppervlaktewateren overdragen, is opgenomen dat het waterschap de vervuilde waterbodem van de Oude Haven gaat schonen. Wij dragen 25% bij in de kosten tot maximaal € 150.000.
7. Circusterrein: Eerder is bij de Voorjaarsnota 2022 de voorbereidingsbudgetten voor het Circusterrein meerjarige opgenomen. Hiervoor is een dekking gevonden binnen bestaande budget. Voor het Circusterrein is in 2024 een bedrag van € 0,1 miljoen geraamd.
Daarnaast is bij de voorjaarsnota 2023 een meerjarig budget geraamd voor bodemonderzoek en -sanering.  Afhankelijk van de uitkomsten van de ruimtelijke onderzoeken is er kans dat een (gedeeltelijke) bodemsanering op het Circusterrein nog in 2023 kan starten. De verplaatsing van de grondbank is hierin cruciaal: bodemonderzoek en -sanering kan pas starten ná verplaatsing van de grondbank. Voor dit project is € 0,5 miljoen in 2024 geraamd.
8. Coalitieakkoord: In het Coalitieakkoord 2022-2026 zijn diverse eenmalige budgetten opgenomen. Onder programma 1 zijn dat: mobiliteitsplannen, pilot aansluiting nachtnet, fasegewijs betaald parkeren binnen de buitenring invoeren, extra fiets parkeerplekken in centrum en bij OV-knooppunten, sportevenementen, erfgoedhuis, milieu, opstellen wijkgerichte uitvoeringsagenda's Meent/Kerkelanden en inzet op flex wonen.  
9. Reserve Stedelijke Ontwikkeling: Aan de reserve Stedelijke ontwikkeling worden in 2024 en volgende jaren € 1,3 miljoen aan toevoegingen gedaan uit de algemene middelen, maar ook met de meeropbrengsten in 2024 van de verkopen van het niet-strategisch vastgoed (€ 5,2 miljoen). De intentie is om de toevoegingen uit de algemene middelen structureel te verwerken. Echter vanuit het oogpunt van de wetgever worden deze toevoegingen incidenteel aangemerkt.
10. Reserve Mobiliteitsfonds: Aan deze reserve worden de van derden verkregen middelen voor het niet kunnen voldoen aan een bestaande parkeernorm toegevoegd. Deze reserve zal worden ingezet voor het in brede zin accommoderen van de parkeersituatie en het vergroten van de bereikbaarheid van de gemeente Hilversum.
11. Reserve Herplantfonds: Aan deze reserve worden de van derden verkregen middelen toegevoegd die ontvangen worden voor de afkoop van de herplant van bomen bij het verlenen van een kapvergunning. Gemiddeld wordt hiervoor jaarlijks een bedrag van € 20.000 ontvangen.
12. Reserve Regionaal mediacentrum: De onttrekkingen in 2024 en 2025 zijn ten behoeve van de subsidie aan de Stichting Mediafonds.
13. Opvang Oekraïners: Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne vangt de gemeente Hilversum ontheemden op in gemeentelijke opvanglocaties. Daarnaast worden er ontheemden opgevangen door particulieren. Hiervoor worden lasten gemaakt door gemeente Hilversum. Voor de gemeentelijke opvanglocaties betreft dit lasten voor het beheer en exploitatie van de opvanglocaties; denk hierbij aan huur locatie, catering en/of levensmiddelen, locatiemanagement, beveiliging, energielasten, schoonmaak en onderhoudslasten. Daarnaast worden er lasten gemaakt voor de opvang in hotels, wordt er leefgeld uitgekeerd aan bewoners van gemeentelijke opvanglocaties en bewoners bij particulieren, leerlingenvervoer, jeugdgezondheidszorg en onderwijshuisvesting. Dit wordt gedekt met de ontvangen vergoedingen vanuit het Rijk via specifieke en algemene uitkeringen.
14. Onderwijshuisvesting: Er is een Integraal Huisvestingplan (IHP) voor de komende 16 jaar opgesteld en door de Raad vastgesteld in mei 2020. Voor 2024 tot en met 2026 zijn incidentele lasten opgenomen voor tijdelijke huisvesting en afwaardering van schoolgebouwen die worden gesloopt voor nieuwbouw. Daarnaast is voor 2024 extra inzet geraamd voor een strategisch adviseur onderwijshuisvesting en een projectleider tijdelijke huisvesting.
15. Laaggeletterdheid: Om de regierol te versterken heeft het Rijk aan Hilversum als centrumgemeente extra budget beschikbaar gesteld voor de periode tot en met 2024. De bijdrage van het Rijk voor de aanpak van laaggeletterdheid wordt overgedragen aan de Regio Gooi en Vechtstreek ten behoeve van de uitvoering van het regionaal actieplan “Taal is de sleutel” en is gestart in 2021.
16. Nationaal Programma onderwijs: De gemeente Hilversum ontvangt van de rijksoverheid
€ 2,1 miljoen uit het Nationaal Programma Onderwijs. Dit is t.b.v. een herstelplan om onderwijsvertragingen in te halen die kinderen opliepen tijdens de coronapandemie. De bestedingstermijn loopt tot en met juli 2025.
17. Coalitieakkoord: In het Coalitieakkoord 2022-2026 zijn diverse eenmalige budgetten opgenomen. Onder programma 2 is dat: Participatie (monitoring uitstroom).
18. Brede SPUK: Betreft een specifieke uitkering ten behoeve van sport- en beweegstimulering, het bevorderen van cultuurparticipatie, gezondheidsbevordering en het versterken van de sociale basis.Er is door het Rijk € 5,6 miljoen beschikbaar gesteld voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2026. In 2024 bedraagt het ontvangen bedrag voor programma 2 € 963.000. Het saldo van baten en lasten is budgettair neutraal.
19. Coalitieakkoord: In het Coalitieakkoord2022-2026 zijn diverse eenmalige budgetten opgenomen. Onder programma 3 zijn dat: Lobby HBO onderwijs, opstellen/uitvoeren gebiedsagenda centrum, tekort praktijk geschoolde arbeid en experimenteren met de basisbaan.
20. Afhandeling TOZO: De TOZO is per 1 oktober 2021 gestopt maar er zijn nog een drietal onderdelen waar de uitvoering mee bezig zal blijven de aankomende jaren: Debiteurenbeheer TOZO bedrijfskapitaal, Uitvoering beleid Misbruik & Oneigenlijk gebruik en Terugvorderen/ debiteurenbeheer verstrekte TOZO-uitkeringen levensonderhoud. Voor de komende jaren worden deze uitgaven gedekt vanuit de hiervoor bedoelde TOZO-reserve.
21. Schuldhulp en minimabeleid: De huidige economische ontwikkelingen hebben voor vele burgers grote gevolgen. Om de Hilversummers met een laag inkomen te ondersteunen zijn een aantal maatregelen genomen zoals het verruimen van de minimaregelingen, het nihil stellen van de eigenbijdrage WMO (voor 2023 en 2024) en een regelvrij budget bij schuldhulp. Om deze extra lasten te kunnen dekken wordt er in deze begroting een stelpost van € 1,0 miljoen opgenomen voor 2024.  
22. Doorontwikkeling dienstverlening: In de programmabegroting zijn incidentele middelen opgenomen voor een verdere doorontwikkeling van het programma Dienstverlening met als doel het vergroten van de klanttevredenheid. Daarbij wordt onder andere ingezet op het houding en gedrag component, de implementatie van een Melding Openbare Ruimte (MOR) systeem, de ontwikkeling van een integraal sturingsdashboard etc.
23. Rijksbijdrage toezicht en handhaving alcoholwet: Betreft incidenteel beschikbaar gestelde middelen voor de toezicht en handhaving op de alcoholwet.
24. SaaS-oplossing: Implementatie telefooncentrale: In 2023 wordt gestart met de aanbesteding en implementatie van een nieuwe telefooncentrale. Dit project wordt afgerond in 2024. Voor dit traject zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld in 2023 en 2024.
25. SaaS: Implementatie financieel systeem SapbyDesign: In 2022 zijn wij gestart met de aanbesteding en implementatie van een nieuw financieel systeem. Dit project wordt afgerond in 2024. Voor dit traject zijn incidentele middelen beschikbaar.
26. SaaS: Implementatie nieuw datawarehouser: Hilversum heeft besloten om bestaande en nieuwe gegevens(data) optimaal te gebruiken. Doel hierbij is om sneller tot inzicht te komen bij besluitvorming voor gemeente, college, organisatie en inwoner. Om deze organisatieverandering door te voeren is de gemeente gestart met het programma “datagestuurd werken”. Onder andere hiervoor is het noodzakelijk een datawarehouse aan te schaffen en in te richten.
27. SaaS: Implementatie belastingapplicatie: In 2023 wordt gestart met de aanbesteding en implementatie van een nieuwe belastingapplicatie. Dit project wordt afgerond in 2024. Voor dit traject zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld in 2023 en 2024.
28. Coalitieakkoord: In het Coalitieakkoord 2022-2026 zijn diverse eenmalige budgetten opgenomen. Onder programma 4 betreft dit: Hilversum 600 jaar, verruiming Horeca buiten centrum en dierenasiel.
29. Reserve decentrale loonruimte: Er wordt jaarlijks een budget aan deze reserve toegevoegd conform oude cao-afspraak.
30. Onderzoek algoritme register: In 2024 wordt er, in overeenstemming met motie 23-92, een onderzoek uitgevoerd naar de oprichting van een openbaar algoritmeregister voor Hilversum. Om dit onderzoek mogelijk te maken, is er een budget van €50.000 vereist voor het jaar 2024.
31. Resultaat grondexploitaties: De resultaten (tussentijdse winstnemingen) uit de grondexploitaties zijn opgenomen conform de actualisatie grondexploitaties 2023 (raad 14 juni 2023).
32. Mutaties grondexploitaties: Mutaties grondexploitaties zijn naar de aard van de raming incidenteel. Het totaal van de lasten en het totaal van de baten grondexploitatie dient in het overzicht van incidentele baten en lasten opgenomen te worden. De mutatie met de balanspost voorraden, waarmee een saldo van € 0 gerealiseerd wordt, wordt afzonderlijk opgenomen in het overzicht incidentele baten en lasten.
33. Voorziening planexploitaties: De voorziening heeft als doel financiële dekking te bieden voor de verwachte saldi voor grondexploitaties met een nadelig resultaat. De voorziening is een optelsom van de contante waarden van deze saldi. Op basis van de actualisatie grondexploitaties 2023 bestaat het saldo uit het nadelig resultaat Stationsgebied en wordt jaarlijks een bedrag aan deze voorziening toegevoegd. De hoogte van deze toevoeging is gebaseerd op een renteberekening om bij het afsluiten van de nadelige grondexploitatie op de benodigde eindwaarde te komen.
34. Verkoopopbrengst panden/percelen: Verkoop niet strategisch Vastgoed: Van de lijst niet-strategisch vastgoed kunnen in 2024 naar verwachting 7 objecten worden verkocht (zie ook onder programma 1) Om de verkoop van panden in de periode 2022 t/m 2024 te realiseren, is de formatie tijdelijk uitgebreid, kosten € 80.000 besluitvorming kadernota 2021. Deze extra lasten worden gedekt binnen de verkoopopbrengsten.
35. Algemene reserve: Een algemene reserve is bedoeld als buffer (weerstandscapaciteit) voor het Een algemene reserve is bedoeld als buffer (weerstandscapaciteit) voor het opvangen van financiële tegenvallers. Om niet alle begrotingsruimte in de toekomst in te vullen worden bedragen in de algemene reserve gestort als behoedzaamheidsbuffer. Als dekkingsvoorstel bij de begroting 2024 wordt deze dotatie aan de algemene reserve verlaagd (2024: €0,7 miljoen, 2025: €0.8 miljoen, 2026: €2,0 miljoen). Hiermee resteert een dotatie van €0,8 miljoen in 2024, €10,8 miljoen in 2025, €1,1 miljoen in 2026 en €1,0 miljoen in 2026.

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2023 09:21:52 met de export van 11/10/2023 09:11:48