2.1.1 Lokale heffingen
Bepalen overhead uurtarief
Overheadkosten omvatten alle bedrijfskosten die direct verbonden zijn aan activiteiten/taken/producten. De BBV (Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten) schrijft voor dat de overheadkosten aan de taakvelden moeten worden toegerekend. De overheadkosten vormen daarmee een belangrijk onderdeel van de lokale heffingen. De toerekening van de overheadkosten aan de taakvelden geschied op basis van een verdeelsleutel. In Hilversum wordt de overhead uitgedrukt in een overhead uurtarief per Fte, waarbij uitgegaan wordt van 1.332 productieve uren per Fte op jaarbasis. Het overhead uurtarief wordt jaarlijks vastgesteld. Het overhead uurtarief bedraagt in 2024 € 53,70 per uur en is daarmee gedaald ten opzichte van het gehanteerde uurtarief bij het opstellen van de begroting 2023.
Opslag overhead | Begroting | Begroting |
---|---|---|
Geraamde overhead | € 33.860.304 | € 36.122.441 |
Geraamde formatie | 472 | 505 |
Productieve uren per persoon | 1.332 | 1.332 |
Totaal productieve uren | 628.704 | 672.660 |
Berekende overhead per uur | € 53,86 | € 53,70 |
De woonlasten
De onroerendezaakbelasting, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing bepalen de gemeentelijke woonlasten voor een huishouden. De tarieven voor de woonlasten worden jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraad. Bij het bepalen van de tarieven 2024 zijn een drietal algemene uitgangspunten gehanteerd, te weten:
- De totale woonlasten mogen niet meer stijgen dan de inflatie: De verwachte inflatie voor 2024 is in de voorjaarsnota vastgesteld op 4,4%. Bij het hanteren van dit uitgangspunt wordt ook gekeken naar de verschillende categorieën (huurders, eigenaren en 1, 2 of meerpersoonshuishoudens). Voor de periode 2025-2027 houden we een inflatiepercentage van 2,8% aan.
- We streven naar volledige kostendekkendheid: De kostendekking mag maximaal 100% zijn. In Hilversum wordt gestreefd naar een dekkingspercentage van 99%. Deze marge van 1% wordt aangehouden om het risico, bij een eventuele juridische procedure over de kostendekking van de verordening, te minimaliseren.
- Meerjarige areaalontwikkeling : In het coalitieakkoord “Hilversum Koesteren” is vastgelegd dat Hilversum ruwweg 3.000 nieuwe woningen tot aan 2030 wil realiseren. Bij de tariefberekening van de rioolheffing, afvalstoffenheffing en de onroerendzaakbelasting 2024-2027 wordt daarom uitgegaan van een areaalontwikkeling van 350 woningen per jaar.
Bij het bepalen van de woonlastentarieven 2024 zijn, met inachtneming van bovengenoemde uitgangspunten, keuzes gemaakt die van invloed zijn op de woonlastenontwikkeling:
- Er wordt in 2024 rekening gehouden met een waardeontwikkeling woningen van 4,2% en voor niet woningen van 3%;
- Om te voldoen aan het algemene uitgangspunt dat de woonlasten als geheel niet meer stijgen dan de inflatie, moet de kostendekking van de rioolheffing naar beneden bijgesteld worden. De kostendekking van rioolheffing is 91%, de kostendekking van de afvalstoffenheffing bedraagt in 2024 93%. In verband met evenwichtige spreiding van de woonlasten is gekozen om de tarieven voor afval en riool in de meerjarenbegroting gefaseerd te laten stijgen om uiteindelijk een kostendekking van 99% te realiseren;
- De onttrekking aan de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing bedraagt in 2024 324.000. Voor rioolheffing bedraagt de onttrekking in 2024 € 270.000. Voor beide heffingen is de voorziening na 2024 leeg.
In onderstaande tabel staat de ontwikkeling van de verschillende tarieven. Ook is aangegeven wat het totaal aan woonlasten is per soort huishouden.
Lokale woonlastendruk | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Onroerendezaakbelasting eigenaren | 269,68 | 274,43 | 277,39 | 284,88 | 299,13 |
Rioolheffing | 189,85 | 205,31 | 215,79 | 222,14 | 222,06 |
Afvalstoffenheffing (meerpersoonshuishouden) | 381,36 | 398,24 | 409,39 | 420,85 | 432,63 |
Totaal | 840,89 | 877,98 | 902,57 | 927,87 | 953,82 |
Procentuele wijziging voor woningeigenaren: | |||||
* Eenpersoonshuishouden | 1,5% | 4,4% | 2,8% | 2,8% | 2,8% |
* Tweepersoonshuishouden | 1,5% | 4,4% | 2,8% | 2,8% | 2,8% |
* Meerpersoonshuishouden | 1,5% | 4,4% | 2,8% | 2,8% | 2,8% |
Gemiddelde stijging woningeigenaren | 1,5% | 4,4% | 2,8% | 2,8% | 2,8% |
Procentuele wijziging voor huurders van woningen | |||||
* Eenpersoonshuishouden | 1,6% | 4,4% | 2,8% | 2,8% | 2,8% |
* Tweepersoonshuishouden | 1,5% | 4,4% | 2,8% | 2,8% | 2,8% |
* Meerpersoonshuishouden | 1,5% | 4,4% | 2,8% | 2,8% | 2,8% |
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
Om het totaal van de woonlasten voor woningeigenaren met 4,4% te laten stijgen, stijgt het te betalen bedrag aan OZB voor een gemiddelde woning met 1,76%. De tarieven voor niet-woningen (gebruikers) en niet-woningen (eigenaren) stijgen met 4,4%. Voor de periode 2025-2027 houden we het inflatiepercentage van 2,8% aan. De waardeontwikkeling voor woningen en niet-woningen is verwerkt in het tarief. In de begroting 2024 wordt voor dubieuze debiteuren 1,5% ten laste van de opbrengst OZB meegenomen: dit betreft circa € 250.000.
Ontwikkeling onroerende zaakbelasting:
Omschrijving | 2023 | 2024 | Verschil | % |
---|---|---|---|---|
Woningen | ||||
Gemiddelde woningwaarde | 427.875 | 445.846 | 17.971 | 4,20% |
Onroerendezaakbelasting eigenaren | 269,68 | 274,43 | 4,75 | 1,76% |
Niet - woningen gebruikers | ||||
Gemiddelde waarde | 823.897 | 848.614 | 24.717 | 3,00% |
Onroerendezaakbelasting gebruiker | 1.557,41 | 1.625,93 | 68,52 | 4,40% |
Niet -woningen eigenaren | ||||
Gemiddelde waarde | 823.897 | 848.614 | 24.717 | 3,00% |
Onroerendezaakbelasting eigenaren | 2.331,63 | 2.434,22 | 102,59 | 4,40% |
Ten tijde van het opstellen van deze begroting zijn de WOZ-waarden voor het nieuwe jaar nog niet bekend. Bij het berekenen van de tarieven wordt daarom een inschatting gemaakt van de verwachte waardeontwikkeling ten opzichte van de reeds bekende WOZ-waarden. Als in het nieuwe jaar de aanslagen worden opgelegd, gebeurt dat op basis van de op dat moment bekende WOZ-waarden. Deze kan afwijken van de waarde waarvan in deze begroting is uitgegaan.
Rioolheffing
De rioolheffing is een gebonden belasting die wordt geheven om beheer en onderhoud van de riolering te bekostigen. Ook maatregelen die worden genomen in verband met het verwerken van hemelwater en het reguleren van het grondwater vallen hieronder.
De rioolheffing mag maximaal 100% kostendekkend zijn. In Hilversum wordt gestreefd naar een dekkingspercentage van 99%. Aan het eind van ieder jaar worden de daadwerkelijke baten en lasten in kaart gebracht. Het kan zijn dat de baten hoger liggen dan de lasten. Eventuele overschotten vloeien altijd terug naar de burger. Dit doen wij door de overschotten toe te voegen aan de egalisatievoorziening. Deze voorziening kan in de daaropvolgende jaren worden ingezet om eventuele tariefswijzigingen te beperken en de woonlasten zoveel mogelijk te beperken voor alle Hilversummers.
We komen voor 2024 tot aanzienlijk meer lasten in de begroting. De belangrijkste oorzaken zijn:
- Verhoging spaarvoorziening: € 523.000 door indexering investeringen met GWW-index van het CBS (13,73%);
- Waterwegen: € 116.000 hogere lasten voornamelijk door het actualiseren van het onderhoud;
- Overhead: € 233.000 door toenemende inzet medewerkers;
- Personeel en organisatie: € 321.000 door hogere salarislasten (CAO) en inzet medewerkers;
- Heffing en inning: € 120.000;
- Egalisatievoorziening riool: het saldo van € 270.000 wordt volledig uit de voorziening onttrokken om daarmee het tarief te dempen.
Om te voldoen aan het algemene uitgangspunt dat de woonlasten als geheel niet meer stijgen dan de inflatie, moet de kostendekking van de rioolheffing naar beneden bijgesteld worden. Voor 2024 is de kostendekking 91%. Het tarief stijgt met 8,1%. De totale woonlasten stijgen, conform de voorjaarsnota, met maximaal 4,4% inflatie in 2024. Onderstaande tabel geeft inzicht in de rioolheffingstarieven 2024.
Bedragen x 1.000 | |||||
Kostendekkendheid rioolheffing | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
kosten exploitatie | 1.424 | 1.464 | 1.504 | 1.464 | 1.464 |
dubieuze debiteuren | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
kapitaallasten | 944 | 1.000 | 991 | 997 | 967 |
investering ideaalcomplex | 3.806 | 4.329 | 4.329 | 4.329 | 4.329 |
directe personeels- en organisatiekosten | 676 | 997 | 991 | 987 | 985 |
Netto kosten taakveld | 7.000 | 7.940 | 7.965 | 7.927 | 7.895 |
Toe te rekenen kosten via andere taakvelden | |||||
heffing en inning | 113 | 233 | 233 | 233 | 233 |
straatreiniging en zwerfafval | 515 | 569 | 569 | 569 | 569 |
waterwegen | 267 | 383 | 374 | 365 | 364 |
overhead | 990 | 1.223 | 1.223 | 1.223 | 1.223 |
BTW | 404 | 424 | 416 | 407 | 407 |
Totale kosten | 9.289 | 10.772 | 10.739 | 10.683 | 10.650 |
Dekkingspercentage | 99% | 91% | 94% | 98% | 99% |
Toe te rekenen kosten | 9.196 | 9.803 | 10.133 | 10.510 | 10.584 |
Totale opbrengst | 9.196 | 9.803 | 10.133 | 10.510 | 10.584 |
Opbrengst mutatie egalisatievoorziening | -425 | -270 | - | - | - |
Opbrengst heffingen | 8.771 | 9.533 | 10.095 | 10.469 | 10.544 |
Stand van voorziening 31 december | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tarief | € 189,85 | € 205,31 | € 216,61 | € 222,99 | € 222,99 |
% verandering (t-1) | 4,0% | 8,1% | 5,1% | 2,9% | 0,0% |
Afvalstoffenheffing
Het verwijderen van ons afval is uitbesteed aan de Regio Gooi en Vechtstreek (GAD). De begroting van de GAD is daarom grotendeels bepalend voor de tarieven afvalstoffenheffing. Hilversum houdt toezicht op de begroting van de GAD met als doel een efficiënte en effectieve wijze van afvalinzameling, om daarmee de tarieven afvalstoffenheffing voor de burger zo stabiel en laag mogelijk te houden.
Afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing. De gemeente mag de kosten voor afvalinzameling doorbelasten aan haar inwoners. Deze doorbelasting vindt plaats op basis van het aantal huishoudens. De afvalstoffenheffing mag maximaal 100% kostendekkend zijn. In Hilversum wordt gestreefd naar een dekkingspercentage van 99%. Aan het eind van ieder jaar worden de daadwerkelijke baten en lasten in kaart gebracht. Het kan zijn dat de baten hoger liggen dan de lasten. Eventuele overschotten vloeien altijd terug naar de burger. Dit doen wij door de overschotten toe te voegen aan de egalisatievoorziening. Deze voorziening kan in de daaropvolgende jaren worden ingezet om eventuele tariefswijzigingen te beperken en de woonlasten zoveel mogelijk te beperken voor alle Hilversummers.Bij de berekening van de afvalstoffenheffing zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- De bijdrage vanuit Hilversum voor de GAD stijgt naar verwachting in 2024 met ca. € 400.000.
- De kostendekking stijgt in 2024 van 89% naar 93%. In verband met evenwichtige meerjarige spreiding van de woonlasten is gekozen om het afvaltarief in de meerjarenbegroting gefaseerd te laten stijgen om in 2028 uit te komen op een kostendekking van 99%.
- Op basis van de huidige inschattingen verwachten wij in 2024 maximaal € 800.000 te moeten kwijtschelden.
Onderstaande tabel geeft inzicht in de afvalstoffenheffing tarieven 2024.
Bedragen x 1.000 | |||||
Berekening heffingspercentage Afval | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
bijdrage GAD (Regio G&V) | 10.210 | 10.343 | 10.517 | 10.684 | 10.774 |
aanvulling CAO (Regio G&V) | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 |
verwachte teruggave GAD (jaarresultaat) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
dubieuze debiteuren | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Netto kosten taakveld | 10.410 | 10.843 | 11.017 | 11.184 | 11.274 |
Toe te rekenen kosten via andere taakvelden | |||||
kwijtscheldingen | 835 | 800 | 800 | 800 | 800 |
heffing en inning | 168 | 175 | 175 | 175 | 175 |
straatreiniging | 426 | 443 | 443 | 443 | 443 |
overhead | 144 | 196 | 195 | 194 | 194 |
BTW | 2.269 | 2.365 | 2.401 | 2.436 | 2.455 |
Totale kosten | 3.842 | 3.979 | 4.014 | 4.048 | 4.067 |
Dekkingspercentage | 89% | 93% | 93% | 95% | 97% |
Toe te rekenen kosten | 12.684 | 13.772 | 13.939 | 14.448 | 14.956 |
Totale opbrengst | 12.684 | 13.772 | 13.939 | 14.448 | 14.956 |
Opbrengst mutatie egalisatiereserve | 0 | -324 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengst heffingen | 12.684 | 13.448 | 13.939 | 14.448 | 14.956 |
Stand van voorziening 31 december | 324 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tarief 1 persoons hh | € 229,87 | € 239,98 | € 246,70 | € 253,61 | € 260,71 |
Tarief 2 persoons hh | € 305,90 | € 319,32 | € 328,30 | € 337,49 | € 346,94 |
Tarief meer persoons hh | € 381,45 | € 398,28 | € 409,39 | € 420,85 | € 432,63 |
% verandering (t-1) | 1,54% | 4,40% | 2,80% | 2,80% | 2,80% |
Overige ongebonden lokale heffingen
Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven van voorwerpen op of boven gemeentegrond, o.a. reclame uitstallingen, luifels en terrassen. De huidige verordening bestaat uit 48 verschillende tarieven. Bij de voorjaarsnota is reeds voorgesteld om de verordening precariobelasting te actualiseren en het aantal tarieven voor 2024 te beperken. Belangrijkste voordelen hiervan zijn:
- Beperking regeldruk voor ondernemers;
- Efficiëntere uitvoering door beperking van het aantal (met name arbeidsintensieve tarieven);
- De huidige verordening is ruim 20 jaar oud en dient geactualiseerd te worden, een vereenvoudigde verordening geeft in één oogopslag aan waarvoor betaald moet worden.
Voor 2024 wordt o.a. geen precariobelasting meer geheven voor vlaggenmasten, uitstalkasten, aankondigingsborden/reclameborden, luifels en zonneschermen (in de huidige APV zijn regels opgenomen, hierin is beschreven wat wel en niet is toegestaan). De volgende tarieven blijven dan over:
- Bouwmaterialen en dergelijke;
- Containers;
- Terrassen; bij de verordening precariobelasting is de klasse indeling weergegeven op de kaart.
- Incidentele en vaste standplaatsen.
De tarieven worden in 2024 verhoogd met 4,4% inflatie. De tarieven voor terrassen worden in 2024 als volgt vastgesteld: klasse 1 € 50, klasse 2 € 36 en klasse 3 € 21,50. De tarieven worden per 2025 stapsgewijs verhoogt in drie jaar tot: klasse 1 € 60, klasse 2 € 45 en klasse 3 € 30. Het beperken van het aantal tarieven heeft een negatief effect van (€ 150.000) op de begroting. Het effect van € 150.000 is al verwerkt in de begroting.
Marktgelden
Marktgelden is een gebonden belasting die moet worden betaald voor een standplaats op de markt in Hilversum. Jaarlijks worden de marktgeldtarieven vastgesteld door de gemeenteraad.
De heffing van marktgelden mag maximaal 100% kostendekkend zijn. Voor 2024 wordt, een lagere kostendekking, een dekkingspercentage van 81% gehanteerd, was 92% in 2023. Dit houdt in dat niet alle aan de markt gerelateerde lasten doorbelast worden aan de vergunninghouder of degene die een standwerkers plaats inneemt op de markt. Het tarief 2024 is (in overeenstemming met de algehele lijn in de begroting 2024) t.o.v. 2023 met 4,4% verhoogd. Dit is de toename van € 0,88 naar € 0,92 (en van € 0,77 naar € 0,80 voor de woensdag). In onderstaande tabel is aangegeven welke kosten wij toerekenen aan de markt, welk bedrag daarbij hoort en voor welk percentage wij deze doorbelasten in het tarief. Onder de tabel treft u een toelichting aan op een aantal kostensoorten.
SOORT KOSTEN | BEDRAG | PERCENTAGE | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitaallasten herinrichting Marktplein (1) | 54 | 29% | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Personeels- en organisatiekosten | 238 | 100% | 238 | 238 | 238 | 238 | |
Schoonmaak na afloop markt | 116 | incl. BTW | 100% | 116 | 116 | 116 | 116 |
Schoonspuiten Marktplein (2) | 21 | incl. BTW | 29% | 6 | 6 | 6 | 6 |
Divers kleine uitgaven (water, netbeheer etc.) | 3 | incl. BTW | 100% | 3 | 3 | 3 | 3 |
Subtotaal kosten | 378 | 378 | 378 | 378 | |||
Dekkingspercentage | 67% | 69% | 71% | 73% | |||
Totaal kosten in tarief | 254 | 261 | 268 | 276 | |||
Promotie (3) | Apart tarief | 17 | 17 | 17 | 17 | ||
Energie (4) | O.b.v. verbruik doorbelast | 9 | 9 | 9 | 9 |
- Kapitaallasten voor de herinrichting van het plein bedragen € 1,5 miljoen. Omdat de markt op 2
van de 7 dagen per week plaatsvindt, worden de kapitaallasten voor 29% doorbelast (2/7e deel). Hoewel de markt niet het volledige plein in beslag neemt, wordt het gehele plein gebruikt
vanwege doorlooppaden, aanlooproutes en parkeergelegenheid voor de markt.
- Schoonspuiten van het plein gebeurd maandelijks, maar dit is niet alleen voor de markt, aangezien andere evenementen ook bijdragen aan vervuiling. Omdat de markt slechts 2 van de 7 dagen per week plaatsvindt, worden de schoonmaakkosten voor 29% (2/7e deel) doorbelast aan de markt.
- Promotiekosten kent een apart tarief van €0,05 per M2 per dag, het bedrag dat door de gemeente wordt ontvangen wordt niet door de gemeente besteed maar door de markt zelf.
- Energielasten worden op basis van gerealiseerd verbruik doorbelast aan de verbruiker.
Parkeerbelastingen
Er is sprake van een tweetal parkeertarieven. De tarieven voor straatparkeren en voor vergunningen. Daarnaast is er de naheffingsaanslag parkeerbelastingen (parkeerboete) die wordt opgelegd als er niet betaald is voor straat- of vergunning parkeren.
Sinds 2019 is de indexatie van de parkeertarieven op straat niet meer geëffectueerd. Deze bedroeg in die periode 18,4%. In 2024 wordt een deel van de inflatiecorrectie doorgevoerd en worden de parkeertarieven met 10% verhoogd, parkeerbeleid 2023 raad 19 juli 2023. De aan het parkeerbeleid gekoppelde kosten worden op deze wijze in rekening gebracht bij de auto gebruiker. Na het doorvoeren van de indexatie bedraagt het parkeertarief in Hilversum m.i.v. 2024 € 3,20 per uur (was € 2,90) in het centrum en € 2,90 per uur (was: € 2,60 schil en € 1,60 buitenschil) in de (buiten)schil. In het nieuwe parkeerbeleid is, ten opzichte van het voorgaande parkeerbeleid, geen onderscheid gemaakt in een binnen -en buitenschil. De parkeertarieven voor de vergunninghouders stijgen als volgt:
2023 | 2024 | ||
Parkeergebied | Soort vergunning | Kosten (per jaar) | Kosten (per jaar) |
Centrum | Bewonersvergunning | € 75 | € 75 |
Centrum | Combinatievergunning | € 250 | € 300 |
Centrum | Zakelijke vergunning | € 150 | € 200 |
Schil | 1e bewonersvergunning | € 50 | € 40 |
Schil | 2e bewonersvergunning | € 150 | € 150 |
Schil | 3e bewonersvergunning | € 120 | € 225 |
Schil | 1e zakelijke vergunning | € 100 | € 200 |
Schil | 2e zakelijke vergunning | € 250 | € 400 |
Schil | 3e zakelijke vergunning | € 300 | € 500 |
Schil | werknemers vergunning | € 350 | € 400 |
Schil | Zorgvergunning | € 400 | € 400 |
Wie betaald parkeert, betaalt parkeerbelasting. Als u parkeert bij een parkeermeter of parkeerautomaat zonder te betalen kan u te maken krijgen met een naheffingsaanslag. De kosten die de gemeente moet maken voor de 'naheffing' worden bij de parkeerder in rekening gebracht. Het tarief voor de naheffingsaanslag is wettelijk gemaximeerd. De gemeente mag dit bedrag alleen naheffen als de kosten die de gemeente moet maken voor de handhaving hoger zijn dan de opbrengst van de naheffingsaanslagen. De gemeente mag dus geen winst maken op de naheffingsaanslagen. De huidige dekking voor naheffingsaanslagen bedraagt 83% en ligt daarmee onder de 100%. In 2024 wordt net als in 2023 het maximumtarief gehanteerd. Het maximumtarief voor 2024 bedraagt € 76,70.
bedragen x € 1.000 | ||||
Kostendekkendheid naheffingen parkeren | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Kosten taakveld, incl. omslagrente | 958 | 958 | 958 | 958 |
Overige toe te rekenen kosten | 43 | 43 | 43 | 43 |
Netto kosten taakveld | 1.001 | 1.001 | 1.001 | 1.001 |
Belasting toegevoegde waarde (BTW 21%) | 210 | 210 | 210 | 210 |
Totaal toe te rekenen kosten incl. BTW | 1.211 | 1.211 | 1.211 | 1.211 |
Opbrengst heffingen | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 |
Dekkingspercentage | 83% | 83% | 83% | 83% |
Tarief naheffingsaanslag parkeren 2024 | € 76,70 | € 76,70 | € 76,70 | € 76,70 |
Leges
De legesverordening bevat de tarieven voor een groot aantal gemeentelijke producten en diensten. Het gaat hierbij altijd om diensten waar mensen zelf om gevraagd hebben bij de gemeente. Voor de door de gemeente geleverde diensten kunnen leges in rekening worden gebracht. Bij de legesheffing worden de kosten die de gemeente maakt, verhaald op de aanvrager.
Invoering Omgevingswet
De legesverordening 2024 kent een groot aantal aanpassingen in vergelijking met de huidige verordening. Dit heeft te maken met de invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (hierna: WKB) op 1 januari 2024. De wijzigingen zijn terug te vinden in hoofdstuk 2 van de bij de Legesverordening horende tarieventabel.
Door invoering van de Omgevingswet is er sprake van verschuiving van werkzaamheden
Nieuw zijn werkzaamheden rondom meldingen door de kwaliteitsborger, waarbij het heffen van leges niet is toegestaan. Het gaat hier dan over het in ontvangst nemen en registreren van de melding, het beoordelen van de ontvankelijkheid, het beoordelen van de risicoanalyse. Ook de gereed melding met het daarbij behorende beoordelen van de ontvankelijkheid van het dossier moet worden gedaan. Deze werkzaamheden komen in de plaats van de huidige bouwkundige toetsing bij de beoordeling van aanvragen en het toezicht daarop.
Kostendekkendheid havengelden | Lasten | Baten | Kostendekkendheid |
---|---|---|---|
Algemene dienstverlening | 2.293.139 | 2.171.316 | 94,70% |
Dienstverlening fysieke leefomgeving | 3.098.686 | 3.125.000 | 100,80% |
Dienstverlening Europese dienstenrichtlijn | 152.782 | 60.784 | 39,80% |
Totaal | 5.544.789 | 5.357.100 | 96,60% |
Bij de kostendekkendheid van de legesverordening wordt gekeken naar de verordening als geheel. Kruissubsidiering binnen de afzonderlijke onderdelen is toegestaan. De kostendekkendheid van de gehele verordening komt voor 2024 uit op afgerond 97%.
Havengelden
Havengeld is een gebonden belasting die wordt betaald voor het gebruik van de Hilversumse haven. De havengelden bestaan uit liggelden van woonboten en kadegelden voor vracht- en recreatievaart. Het grootste deel van de opbrengsten is afkomstig van woonschepen. De havengelden mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. In Hilversum is het niet realistisch om de lasten volledig door te belasten en tegelijkertijd realistische tarieven aan te bieden. De in Hilversum gehanteerde tarieven liggen op dit moment in lijn met of hoger dan de commerciële tarieven die de particuliere havens in de omgeving rekenen. De tarieven stijgen in 2024 ten opzichte van 2023 met 4,4% (inflatie). In verband met de grote hoeveelheid verschillende tarieven verwijzen wij hiervoor naar de verordening havengelden.
Kostendekkendheid havengelden | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Kosten taakveld, incl. omslagrente | 99 | 74 | 73 | 72 |
Inkomsten taakveld, excl. heffingen | -10 | -10 | -10 | -10 |
Netto kosten taakveld | 89 | 65 | 63 | 63 |
Toe te rekenen kosten via andere taakvelden | ||||
- overige toe te rekenen kosten | 1 | 1 | 1 | 1 |
- overhead | 25 | 25 | 25 | 25 |
- BTW | 12 | 8 | 8 | 8 |
Totale kosten | 126 | 98 | 96 | 95 |
Opbrengst heffingen | 19 | 19 | 19 | 19 |
Dekkingspercentage | 15,0% | 19,5% | 19,8% | 19,9% |
Inkomsten uit lokale heffingen
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Ongebonden heffingen | |||||
Onroerendezaakbelastingen woningen | 12.458 | 12.690 | 12.899 | 13.321 | 14.065 |
Onroerendezaakbelastingen niet woningen | 11.810 | 12.437 | 12.716 | 13.072 | 13.438 |
Precariobelasting | 321 | 202 | 168 | 168 | 168 |
Totaal niet gebonden heffingen | 24.589 | 25.329 | 25.783 | 26.561 | 27.671 |
Gebonden Heffingen | |||||
Rioolheffing | 8.771 | 9.533 | 10.095 | 10.469 | 10.544 |
Afvalstoffenheffing | 12.684 | 13.448 | 13.939 | 14.448 | 14.956 |
Marktgelden | 270 | 254 | 261 | 268 | 276 |
Parkeermeters, vergunningen fiscale parkeerheffingen | 4.650 | 6.245 | 7.250 | 7.250 | 7.250 |
Leges omgevingsvergunningen | 3.180 | 3.060 | 3.110 | 3.110 | 3.110 |
Leges burgerlijke stand | 203 | 329 | 329 | 329 | 329 |
Leges rijbewijzen/paspoorten/identiteitskaart | 896 | 1.856 | 1.867 | 2.053 | 2.098 |
Leges gemeentelijke basisregistratie | 32 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Overige leges en heffingen | 259 | 264 | 264 | 264 | 264 |
Totaal gebonden heffingen | 30.945 | 35.022 | 37.148 | 38.224 | 38.860 |
Totaal | 55.534 | 60.351 | 62.931 | 64.785 | 66.531 |