Overzicht verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 6 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen zijn dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2023
2024
Financiële belang
€ 8,9 mln
€ 9,9 mln
Financieel resultaat
€ 0 na mutaties reserves (€ 35.000 nadeel voor mutaties reserves)
€ 0 na mutaties reserves (€ 433.000 nadeel voor mutaties reserves)
Toelichting
Het totaal van de exploitatie 2024 bedraagt € 30,3 mln (2023: € 26,8 mln)
Van de totale gemeentelijke bijdragen aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum circa 42.3% van de kosten. Voor 2024 bestaat dit uit de volgende bedragen:
-Algemene bijdrage € 9,3 mln (2023: € 8,3 mln).
-Bijdrage Bevolkingszorg € 144.000 (2023: € 140.000).
-Bijdrage Huisvesting € 363.000 (2023: € 369.000).
Daarnaast neemt Hilversum jaarlijks ook het pluspakket (€ 50.000) af.Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen
€ 5,7 mln
€ 5,7 mln
Vreemd vermogen
€ 28,2 mln
€ 26,4 mln
Toelichting
Cijfers 2023 en 2024 zijn gebaseerd op de Programmabegroting 2024 in de Veiligheidsregio.
Ontwikkelingen
Begin 2022 had de organisatie de verwachting de intensieve inzet op COVID-19 behoorlijk achter zich te kunnen laten. Daarmee zou aandacht besteed kunnen worden aan het inlopen van achterstanden en zou toegewerkt kunnen toewerken naar ‘het nieuwe normaal’. Niets bleek minder waar; 24 februari begon Rusland de oorlog op Oekraïens grondgebied. Dit was het begin van een volgende langdurige crisis waar de veiligheidsregio wederom een nadrukkelijke rol in is gaan vervullen. Eerst het vraagstuk rond de opvang van ontheemden uit Oekraïne en vervolgens het vraagstuk rond de crisisnoodopvang van asielzoekers. We houden er rekening mee dat de veiligheidsregio ook in 2024 de effecten van de crises in afgelopen jaren zal blijven ervaren.
Genoemde crises hebben geresulteerd in een ander bewustzijn op rijksniveau. Het Rijk houdt er sterk rekening mee dat langdurige en ongekende crises de veiligheidsregio’s vaker zullen belasten. Om die reden heeft het Rijk vanaf 2023 structureel extra middelen beschikbaar gesteld voor het project versterking veiligheidsregio en crisisbeheersing. Versterkingsmaatregelen dienen eraan bij te dragen dat de veiligheidsregio meer robuust en toekomstbestendig is voorbereid op de thema’s die het Rijk, via de Contourennota 2022, heeft gekoppeld aan de extra beschikbaar gestelde middelen. De focus ligt met name op versterking van de crisisbeheersing en informatiepositie. Zoals inmiddels gebruikelijk zal ook dit project worden uitgevoerd in samenwerking met Veiligheidsregio Flevoland. De verwachting is dat de uitkomsten van het project vanaf 2024 geïmplementeerd zullen worden.
Het jaar 2024 zal ook in het teken staan van het verder borgen en doorontwikkelen van (ICT)systemen en processen. De verwachting is dat de uitvoeringsorganisatie in 2024 haar werkzaamheden met centraal ingerichte systemen en volledig geharmoniseerd kan gaan uitvoeren. Ook dit proces wordt ten uitvoer gebracht in samenwerking met Veiligheidsregio Flevoland. Deze succesvolle samenwerking wordt in 2024 tevens ingebed in de gemeenschappelijke regeling. Ook voor het proces ‘verplichtend karakter zal in 2024 toegewerkt worden naar een afronding. Na jaren van onderzoek en planvorming op landelijk niveau is in 2023 het langverwachte plan van aanpak door het Veiligheidsberaad vastgesteld. Indien de benodigde middelen beschikbaar zijn kunnen bestuurlijk de keuzes gemaakt worden voor het doorvoeren van die maatregelen die nodig zijn voor de toekomstbestendige brandweer.
Meldkamer Midden-Nederland: In 2024 wordt ook de transitie van de regionale meldkameromgeving naar de meldkamer Midden-Nederland gerealiseerd. Met het operationeel worden van de nieuwbouw zal de meldkamer ook aangesloten zijn op het landelijk netwerk van gemeenschappelijke meldkamers. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het versterken van de kwaliteit en continuïteit binnen het meldkamerdomein. Deze transitie vraagt een inzet van centralisten en de ondersteunende organisatie. Het is hierbij van belang om te melden dat dit proces plaats zal vinden terwijl ‘de winkel open blijft’.
Duurzaamheid. de VRGV werkt toe naar een steeds meer duurzame organisatie. Resultaten worden gemeten met de CO2-prestatieladder. De grootste reductie van de CO2-voetafdruk kan behaald worden op het brandstofverbruik van het wagenpark en het gasverbruik van de kazernes. We denken hiermee een reductie van 55% ten opzichte van 2020 te kunnen behalen.
Risico's
De verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdragen is geregeld in artikel 32 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek 2016. Vervolgens bepaalt artikel 35 van deze regeling dat bij (gedeeltelijke) opheffing het algemeen bestuur een verdeling opstelt. Als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen wordt dezelfde verhouding toegepast als bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds aan de individuele gemeenten voor openbare orde en veiligheid voor brandweer en rampenbestrijding opgenomen bedragen. Dezelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. De deelnemende gemeenten dragen in een eventueel tekort bij op basis van het aantal inwoners. In geval van tekorten bij de jaarrekening is de gemeente Hilversum voor zo’n 42% aansprakelijk. Opheffing van dit wettelijk verplichte openbaar lichaam kan alleen door de rijkswetgever geïnitieerd worden, maar de kans op een negatief rekeningresultaat is mogelijk.
In de programmabegroting 2024 noemt de VRGV als grootste 2 risico's:
Verplichtend karakter brandweerpersoneel (voorheen: Taakdifferentiatie brandweerpersoneel): In december 2019 is een voorlopig besluit genomen in het Veiligheidsberaad om taakdifferentiatie tussen beroepsmedewerkers en vrijwilligers nader uit te werken. Daarbij gaat het er om dat objectief vastgesteld kan worden dat er verschil is tussen een vrijwilliger en een beroepsbrandweer. Te denken valt aan differentiatie in de zwaarte van de opleiding, het uitvoeren van specialismen en belasting in tijd en beschikbaarheid. In 2023 komt meer duidelijkheid over de financiële gevolgen van het verplichtend karakter en de bijbehorende financiële dekking. Het financiële risico is voor het gehele land fors, maar met name voor de veiligheidsregio’s die voor een groot deel drijven op vrijwilligheid. Gelet op de eerste aannames blijkt dat er bij VRGV een minimaal risico is van € 2 mln per jaar. Het standpunt van de veiligheidsregio’s is dat de extra kosten door het verplichtend karakter volledig door het ministerie van Justitie en Veiligheid gecompenseerd moeten worden. Doordat de verdeling van de rijksmiddelen op dit moment ongewis is loopt VRGV een financieel risico. We gaan ervan uit dat in 2023 meer duidelijk wordt hoe de financiële dekking inzake het verplichtend karakter vorm zal krijgen. Het financieel risico schatten we in op 30% van de extra kosten. Over 2 jaar gerekend is het financieel risico € 1,2 mln.
Meldplicht Datalekken: Vanuit de Wet bescherming persoonsgegevens zijn organisaties waar een datalek zich voordoet verplicht dit binnen 72 uur te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Daarbij gaat het om een datalek waarbij gevoelige informatie op straat kan komen te liggen. Doet men dit niet, dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen van maximaal € 900.000.
Programma
4. Bestuur
Website
Regio Gooi en Vechtstreek
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname
In 2022 behandelden de gemeenteraden een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling (Hilversum 2 februari 2022). Deze is per 1 maart 2022 in werking getreden. Behalve de uittreding van Weesp zijn er ook enkele technische wijzigingen doorgevoerd. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 17% van de stemmen (1 van de 6) heeft. Een andere bepaling in de gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat burgemeester Van den Top voorzitter is. Als lid namens Hilversum is wethouder Van Hunnik lid van het algemeen bestuur. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die Eemnes aangaat. In dat geval heeft Eemnes ook een gelijke stem, en is het aandeel van Hilversum 14%.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio GV opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2023
2024
Financiële belang
€ 39,0 mln
€ 41,1 mln
Financieel resultaat
€ 0 na mutaties reserves (€ 849.000 nadeel voor mutaties reserves)
€ 0 na mutaties reserves (€ 970.000 nadeel voor mutaties reserves)
Toelichting
Cijfers 2024 respectievelijk 2023 zijn gebaseerd op begroting 2024 respectievelijk begroting 2023. De bijdrage 2023 bestaat uit een bedrag van € 20,0 mln (2024: € 21,2 mln) aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 19,0 mln (2024: € 19,9 mln) aan middelen, die Hilversum als centrumgemeente ontvangt. Van de € 20,0 mln gemeentelijke bijdrage 2023 (2024: € 21,2 mln) is € 10,2 mln (2024: € 10,3 mln) voor de GAD. De begroting 2023 van de Regio GV bedraagt circa € 92,3 mln (2024: € 97,9 mln vóór begrotingswijzigingen).
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen
€ 12,4 mln
€ 12,4 mln
Vreemd vermogen
€ 63,6 mln
€ 67,9 mln
Toelichting
De standen eigen en vreemd vermogen zijn gebaseerd op de begroting 2024.
Ontwikkelingen
De gemeenschappelijke regeling heeft een openbaar lichaam ingesteld als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De opheffing van de regeling en de ontbinding van het openbaar lichaam is geregeld in artikel 40 van de Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek). Hierin is bepaald dat bij opheffing een liquidatieplan vastgesteld wordt door het algemeen bestuur waarbij afspraken worden gemaakt over de vereffening van het vermogen. De verdeelsleutel van deze vereffening is gelijk aan de verdeelsleutel die is bepaald bij het aangaan van de diverse verplichtingen. In beginsel is dat op basis van het inwonersaantal. Deze zelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. Dat betekent dat in geval van schulden bij opheffing of tekorten bij de jaarrekening de gemeente Hilversum hiervoor voor ongeveer 37 % aansprakelijk is).
Als gevolg van de herindeling met Amsterdam sinds maart 2022 is de gemeente Weesp geen eigenaar meer van de gemeenschappelijke regeling Regio Gooi en Vechtstreek. De Regio sloot in 2021 met Amsterdam dienstverleningsovereenkomsten voor de inzameling van huishoudelijk afval (3 jaar) en de regioconservator (4 jaar). Met deze overeenkomsten beogen Amsterdam en de Regio Gooi en Vechtstreek langdurig continuïteit van dienstverlening te realiseren voor inwoners uit Weesp. De overige taken en diensten van de Regio zijn overgedragen aan de gemeente Amsterdam. De ontvangen uittreedsom (oorspronkelijk € 4,1 mln) gebruikt de Regio GV ter dekking van de tijdelijke frictiekosten.
Risico's
De Regio Gooi en Vechtstreek geeft in de concept-programmabegroting 2024 aan dat tegenover het risicoprofiel van ruim € 1,9 mln een weerstandscapaciteit van ruim € 1,2 mln staat. De daaruit voortvloeiende ratio is met 0,62 onvoldoende te noemen (1=voldoende). Als grootste risico's benoemt de Regio GV de ontwikkeling van de lonen en prijzen samen ruim € 800.000, en diverse risico's bij de GAD € 430.000.
Programma
4. Bestuur
Website
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille heeft zitting in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV). De verdeling van de stemmen wordt bepaald aan de hand van de jaarcijfers van het voorafgaande jaar. Het stempercentage is in 2023 4,20% (2022: 4,02%).
Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De OFGV verricht voor de gemeente uitvoeringstaken op het gebied van milieu. Het gaat dan om taken die zien op vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). De OFGV verricht door het Rijk verplichte basistaken en niet-verplichte plustaken. De taken die de OFGV uitvoert zijn bijvoorbeeld het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, het afhandelen van meldingen en klachten, toezicht houden en handhaven. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Ook verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen. Tot slot helpt de OFGV mee bij de voorbereiding op de Omgevingswet.
2023
2024
Financiële belang
€ 634.000
€ 715.000
Financieel resultaat
€ 0 na mutaties reserves (€ 855.000 nadeel voor mutaties reserves)
€ 0 na mutaties reserves (€ 594.000 nadeel voor mutaties reserves)
Toelichting
De cijfers zijn gebaseerd op de begroting 2024 (inclusief cao indexatie). Op 28 juni 2023 is de begroting vastgesteld tijdens de Algemene Bestuursvergadering (AB). Het stempercentage voor 2023 is tijdens de AB vergadering van 28 juni 2023 vastgesteld op 4,20%. De verdeling van de stemmen geschiedt naar rato van de totale financiële bijdrage per deelnemer van het voorgaande kalenderjaar (2022). Het stempercentage over 2024 is derhalve nog niet bekend. Het stempercentage in 2022 was 4,02%. In het kader van de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling (GR) is afgesproken dat de bijdrage als gevolg van meerwerkopdrachten na vaststelling van de GR meetelt in het stemrecht binnen de OFGV. In 2022 zijn er geen meerwerkopdrachten aan de OFGV verstrekt. De begroting 2024 van de OFGV bedraagt € 17,4 mln.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen
€ 1,3 mln
€ 1,3 mln
Vreemd vermogen
€ 4,9 mln
€ 4,9 mln
Toelichting
De cijfers zijn gebaseerd op de begroting 2024 (inclusief cao-indexatie).
Ontwikkelingen
De OFGV bereidt zich samen met de deelnemers voor op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Dit vergt veel afstemming op inhoudelijk niveau. Daarnaast is een belangrijk aandachtspunt de goede werking van de digitale functies en processen.
Verder zijn de OFGV en de deelnemers bezig met een nieuw regionaal beleidskader VTH. Dit beleidskader zal gaan gelden voor alle werkzaamheden van de OFGV. Een belangrijk aandachtspunt is de verschuiving van focus op output naar de focus op outcome. Het doel daarbij is dat de OFGV kan gaan aantonen welke bijdrage hun activiteiten leveren aan de kwaliteit van de Hilversumse leefomgeving.
Inhoudelijke onderwerpen die veel aandacht krijgen zijn energiebesparing, duurzaamheid en circulariteit.
Risico's
In de begroting 2024 noemt de OFGV onder andere de volgende risico's: exploitatieverlies door kostenstijging, invoering digitale stelsel naar aanleiding van Omgevingswet, omscholing naar aanleiding van Omgevingswet, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, exploitatieverlies door opbrengstendaling, schaalnadeel door vermindering van taken en taakverandering naar aanleiding van Omgevingswet, productiviteitsverlies door ziekteverzuim en inefficiëntie. De OFGV heeft in 2024 een vrij beschikbare weerstandscapaciteit van € 897.563 en noemt een benodigde weerstandscapaciteit van € 832.500: de ratio komt daarmee op 1,07. Dit valt binnen de daarvoor afgesproken bandbreedte van 0,8 – 1,2.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Heller in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep worden op basis van het voortschrijdend tienjaars-gemiddelde aandeel van de deelnemende gemeenten in het aantal SW-medewerkers bij Tomingroep de onderstaande zaken bepaald:
-het aandeel in het eigen vermogen;
-een eventuele dividenduitkering of verliescompensatie;
-de stemverhouding in bestuursvergaderingen van het Schap.
Voor Hilversum is het voor 2022 vastgestelde aandeel 32,3 % (vastgesteld door AB Tomin op 9 maart 2022).Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2023
2024
Financiële belang
€ 6,3 mln
€ 7,0 mln
Financieel resultaat
€ 0 na garantietoekenning (€ 167.000 nadeel voor garantietoekenning)
€ 1,4 mln nadeel na mutaties reserves (€ 1,6 mln winst voor mutaties reserves)
Toelichting
Het financieel belang is de jaarlijkse rijksbijdrage Wsw die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorsluist naar het werkvoorzieningsschap. De genoemde bedragen 2023 en 2024 zijn gebaseerd op de meicirculaire 2023.
Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de SW-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk boekjaar minimaal € 0. In de begroting 2023 was een garantietoekenning van € 167.000 door de BV aan het Schap opgenomen. In 2024 bedraagt het resultaat van het Schap € 1,6 mln winst, en is de garantietoekenning van de BV € 0. In 2024 doteert het Schap juist € 3 mln aan de BV waardoor per saldo het verlies voor het Schap € 1,4 mln bedraagt. De totale begroting 2024 Tomin Schap bedraagt € 23,3 mln (2023: € 22,5 mln). Het financieel resultaat 2023 en 2024 zijn op basis van de begroting 2024 Tomin Schap. Voor de jaren 2023 en 2024 wordt geen dividend verwacht.Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen
€ 7,7 mln
€ 7,7 mln
Vreemd vermogen
€ 3,9 mln
€ 3,2 mln
Toelichting
Cijfers 2023 en 2024 zijn op basis van de begroting 2024 Tomin Schap. Ondanks de geraamde winst van € 1,6 mln in 2024 daalt het eigen vermogen van het Schap met € 1,4 mln in 2024. Dit komt omdat het Schap € 3 mln doteert aan het eigen vermogen van de BV om het verwachte verlies van de BV in 2024 op te vangen. Het eigen vermogen van de BV is zonder de toevoeging vanuit het Schap nihil.
Het eigen vermogen van de BV loopt van € 12,3 mln in 2020 terug naar € 3 mln in 2024 (inclusief de toevoeging uit het Schap). Geconsolideerd met het eigen vermogen van het Schap betekent dit een daling van het eigen vermogen van € 16,5 mln in 2020 naar € 10,8 mln in 2024. De verwachting is dat deze daling in de komende jaren doorzet.
Ontwikkelingen
De primaire taak van het Werkvoorzieningsschap is om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan de sociale werkvoorziening (SW).
Naar aanleiding van de verliezen over 2019 is het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Tomin in 2020 een verkenning gestart naar mogelijkheden om Tomin door te ontwikkelen tot arbeidsontwikkelbedrijf, dat toegerust is op de toekomst en waarbij de bestuursopdracht (waarbij verliezen BV worden gecompenseerd door plaatsing P-wetters) werd herzien. Medio 2021 zijn de uitkomsten van de verkenning met de raad gedeeld: Tomin ontwikkelt zich in de periode 2022-2025 door tot een werkleerbedrijf. Het in 2021 opgestelde bedrijfsplan 2022-2025 is vanaf 2022, fasegewijs, geïmplementeerd.
Het geconsolideerde eigen vermogen (Werkvoorzieningsschap Tomingroep en Tomingroep BV) loopt echter in de laatste prognoses terug naar € 8 mln in 2025. Het Algemeen Bestuur heeft, onder andere naar aanleiding van de nadelen in de meerjarenbegroting, de volgende afspraken gemaakt:
• Nog in 2023 zal een nadere analyse worden gemaakt van de risico’s en de maatregelen die daarop kunnen worden ingezet;
• in het eerste kwartaal van 2024 zal -in het kader van de afgesproken midterm-review van het bedrijfsplan Ketensamenwerking met de ketenpartners (Gemeenten, Tomingroep en werkgeversdienstverlening)- worden ingegaan op hoe de samenwerking verloopt en op welke punten er kan of moet worden bijgestuurd om de doelstellingen het bedrijfsplan te realiseren.Tomin wordt op dit moment geconfronteerd met een veelvoud aan ontwikkelingen en is gebaat bij stabiliteit en een vaste koers. Tegelijkertijd is er een realiteit ontstaan waarin het eigen vermogen zo hard terugloopt dat bijsturing op het bedrijfsplan 2022-2025 vereist is. In een dergelijke situatie is het wenselijk dat gemeenteraden op gezette tijden worden geïnformeerd en dat er antwoord komt op de vraag of inhoudelijke en financiële doestellingen van het bedrijfsplan nog haalbaar zijn.
Risico's
De gemeenten zetten de in de Algemene Uitkering ontvangen Wsw-bijdrage (rijkssubsidie Wsw) door naar het Schap. Doordat het Wsw-bestand afneemt, stijgen de kosten relatief door het ontbreken van schaalvoordelen. De strategienota ging uit van plaatsing P-wetters en groei van de onderneming. Dit is niet rendabel gebleken omdat P-wetters relatief duur zijn (zonder marktconforme begeleidingsvergoeding) en omdat voor het extra werk relatief dure inhuur ingezet moest worden. De nadelen konden worden opgevangen omdat de Tomingroep (in relatie tot andere SW-bedrijven in het land) een uitzonderlijk grote buffer had, namelijk het gezamenlijk eigen vermogen van het Schap en de BV. Het eigen vermogen loopt nu echter snel terug en is in 4 jaar tijd fors gedaald. De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers).
Programma
3. Werken
Website
Vennootschap of Coöperatie
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De BNG Bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de BNG Bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2023
2024
Financiële belang
€ 302.347
€ 250.000
Financieel resultaat
niet bekend
niet bekend
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. Het in 2023 uitgekeerde dividend over 2022 bedroeg € 302.347 (raming € 250.000). Voor 2024 is een te ontvangen dividend over 2023 van € 250.000 begroot. Een prognose van de financiële resultaten over 2023 en 2024 geeft de BNG Bank niet vrij. De BNG Bank emitteert leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC). Het laatst bekende resultaat is de nettowinst na belastingen over 2022 en is groot € 300 mln.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen
niet bekend
niet bekend
Toelichting
De verwachte eindstanden 2023 en 2024 van het eigen en vreemd vermogen geeft de BNG Bank niet vrij om dezelfde redenen als de prognose van de financiële resultaten niet wordt vrij gegeven. De laatst bekende stand van het eigen dan wel vreemd vermogen is de stand per 31-12-2022 en bedroeg € 4,6 mld respectievelijk € 108 mld.
Ontwikkelingen
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de BNG Bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2023.
Risico's
Gering. De ratings van de BNG Bank zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s, en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat. De BNG Bank behoort daarmee tot de veiligste banken ter wereld.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
GEM Crailo BV
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering van Aandeelhouder). De wethouders Ruimtelijke Ordening (in Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren.
Doel en openbaar belang
GEM Crailo BV heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2023
2024
Financiële belang
nog niet bekend
nog niet bekend
Financieel resultaat
nog niet bekend
nog niet bekend
Toelichting
Op 22 maart 2023 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2022 en het jaarplan 2023 van GEM Crailo BV vastgesteld. Uit het jaarverslag 2022 blijkt dat het eigen vermogen € 1,8 mln is en het vreemd vermogen € 50,7 mln. De geraamde winst van de grondexploitatie bedraagt € 6,9 mln op eindwaarde per 31 december 2031 (en € 5,7 mln op contante waarde per 1 januari 2023).
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks met de jaarrekening Crailo wordt geactualiseerd. Hierdoor is het niet mogelijk om de standen eind 2023 en 2024 te benoemen.Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen
nog niet bekend
nog niet bekend
Toelichting
GEM Crailo BV heeft eind december 2020 de gronden van de gemeente Hilversum, de gemeente Laren en de gemeente Gooise Meren overgenomen tegen een totaalbedrag van € 33,2 mln. De koopsom is voldaan door middel van een uitgestelde betaling. Deze uitgestelde betaling dient uiterlijk op 31 december 2029 plaats te vinden. Deze nog te ontvangen koopsom is verantwoord als verstrekte langlopende lening. In december 2029 wordt van GEM Crailo BV een bedrag van € 16,1 mln ontvangen. Dit bedrag wordt vervolgens door de gemeente overgemaakt naar de Provincie Noord-Holland ter aflossing van onze langlopende schuld van € 16,1 mln. Vooralsnog zien wij geen risico op het niet kunnen aflossen van de langlopende schuld bij de Provincie Noord-Holland. Op basis van de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie is de verwachting dat deze winstgevend wordt afgesloten. De eerste verkoop heeft plaatsgevonden waarbij deze meer dan verwacht positief is uitgevallen.
GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 mln, met een resterende looptijd tot en met 31 december 2025. De gemeente Hilversum staat op dit moment voor 45% (€ 9 mln) borg voor de door GEM Crailo BV bij de BNG aangetrokken kredietfaciliteit.
Ontwikkelingen
In 2023 is de uitvoeringsfase in volle gang. Het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan is 7 juli 2021 unaniem vastgesteld door de raden van de gemeenten Gooise Meren, Hilversum en Laren.
De Raad van State heeft op 1 februari 2023 uitspraak gedaan over de bestemmingsplannen ‘Buurtschap Crailo' van de drie gemeenten. Met deze uitspraak zijn de bestemmingsplannen ‘Buurtschap Crailo’ onherroepelijk geworden en inmiddels is gestart met de feitelijke realisatie.In 2023 gaan we verder aan de slag met de activiteiten uit het jaarplan 2023 zoals sloop en sanering van het gebied en het vaststellen van voorlopige en definitieve inrichtingsplannen voor de openbare ruimte. Daarnaast is de gronduitgifte gestart in 2023 met de koopovereenkomsten voor het Kazernekwartier, de Spiegelhorst en de initiatievenkavels. Naar verwachting worden de kavels met opstallen in 2023 aan de kopers geleverd.
Verder zal GEM Crailo BV actief participeren in de ontwikkeling van de mobiliteitsvisie van de verkeersknoop A1. Vooral de verbetering van de bereikbaarheid van het OV-knooppunt van voetgangers en fietsers is een belangrijk onderwerp.Risico's
Op 22 maart 2023 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2022 en jaarplan 2023 van GEM Crailo BV vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s beschreven.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Bestuurlijke deelname
De gemeente heeft als aandeelhouder, in de persoon van de wethouder Economie, in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AVA), de mogelijkheid om richting te geven aan de werking van de ROM. De bevoegdheden van de AVA zijn onder andere het benoemen van de Raad van Commissarissen (RVC), het benoemen van directie en investeringscomité op voordracht van de RvC, het vaststellen van het investeringsreglement, en het besluiten over statuten, uitgifte van aandelen en tussentijdse uitkeringen. De governance is zo ingericht dat er geen belangenverstrengeling kan ontstaan. De sturingsmogelijkheid van de Raad is dan ook op afstand.
Partners
De gemeenten Utrecht en Amersfoort, de provincie Utrecht, de Universiteit van Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht, en het Ministerie van EZK.
Doel en openbaar belang
De ROM Regio Utrecht BV versterkt de economische structuur van de Regio Utrecht en richt zich hierbij op de thema’s uit de Regionaal Economische Agenda; toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering. Door ondersteuning van het bedrijfsleven en het ecosysteem wordt het innovatieve vermogen van de regio versterkt en via deze weg de welvaart en het welzijn blijvend vergroot. Zij sluit aan op de activiteiten van de Economic Board Utrecht waar bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden elkaar vinden in het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Haar activiteiten passen in de in 2022 vastgestelde meerjarenstrategie. De ROM Regio Utrecht BV is het antwoord op een aantal uitdagingen:
- Het creëren van een aanspreekpunt in de regio om cofinanciering te krijgen vanuit Invest-NL in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Oplossingen die vaak een moeilijk financierbare top kennen;
- De Regio Utrecht beschikt over een zeer bescheiden omvang aan stimuleringsinstrumenten voor het MKB. Er is weinig effectieve business development capaciteit om innovatie bij het bedrijfsleven en daarmee steun bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken tot stand te brengen. De ROM beschikt over business development capaciteit waardoor bedrijven sneller in staat zijn om hun product door te ontwikkelen en op te schalen;
- De ROM gaat via diverse fondsen voorzien in een op dit moment niet in te vullen behoefte naar kapitaal bij het innovatieve bedrijfsleven;
- De versterking van de inzet op internationalisering van het bedrijfsleven door bundeling van capaciteit binnen de tak trade en invest;
- Het zorgen voor een helder en eenduidig aanspreekpunt in de regio voor bedrijven met een business development en of investeringsvraag.
2023
2024
Financiële belang
€ 2 mln kapitaaloverdracht / € 141.000 jaarlijkse exploitatiebijdrage
€ 2 mln kapitaaloverdracht / € 148.000 jaarlijkse exploitatiebijdrage
Financieel resultaat
nog niet bekend
nog niet bekend
Toelichting
De financiële resultaten over 2023 en 2024 zijn op dit moment nog niet bekend.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen
nog niet bekend
nog niet bekend
Toelichting
Het eigen vermogen (of groepsvermogen) van de verbonden partij bedraagt ultimo 2022 € 51,6 mln. Het vreemd vermogen bedraagt ultimo 2022 € 9,5 mln waarvan langlopende schuld € 4,6 mln en kortlopende schuld € 4,9 mln. Naar verwachting verschijnt de jaarrekening 2023 van de ROM Regio Utrecht BV in juni 2024. Uit het participatiefonds en het POC (Proof of Concept) fonds zijn 8 investeringen gedaan. Uit het participatiefonds 3.
Ontwikkelingen
Het financieel belang van de gemeente Hilversum is in totaal € 2 mln. De gemeente Hilversum heeft als aandeelhouder een belang van 3,88% in de ROM Regio Utrecht BV.
Risico's
In lijn met gelijksoortige risico's wordt de maximum bandbreedte ingeschat op de totale hoogte van de deelneming: € 2 mln. De kans van optreden van dit risico wordt met 1% zeer klein ingeschat. Dit individuele ROM risico wordt opgenomen in het overkoepelende risico dat het portfolio van onze gemeentelijke borgstellingen, garanties, rechtstreekse geldleningen en deelnemingen beslaat.
Programma
3. Werken
Website
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname
Hilversum is 1 van de 14 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Bergen (NH), Gouda, Hoogeveen, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist, en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
- De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
- Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.
2023
2024
Financiële belang
€ 1,4 mln
€ 2,2 mln
Financieel resultaat
€ 0
€ 0
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage van Hilversum is gebaseerd op de af te nemen diensten door Hilversum aan de Coöperatie en de jaarlijkse begroting van de Coöperatie. Dit wordt in een uitvoeringsovereenkomst (UO) uiteengezet en ondertekend door beide partijen. De concept UO 2024 (€ 2,2 mln) is nog niet vastgesteld en ondertekend en kan daarom nog wijzigen.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen
niet bekend
niet bekend
Toelichting
De Coöperatie neemt in de begroting geen balans-standen op. De laatst bekende standen komen uit de jaarrekening 2022. Het eigen vermogen per 31-12-2022 bedroeg € 2,0 mln en het vreemd vermogen € 5,5 mln.
Ontwikkelingen
In de visie 2025 is als uitgangspunt opgenomen dat de Coöperatie streeft naar een geleidelijke groei met één lid per jaar. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2024 waren de gevoerde gesprekken met potentiële nieuwe leden onvoldoende concreet om daarvoor in 2024 al extra omzet en kosten te ramen. Uit de jaarstukken 2022 blijkt dat er geen nieuw lid is binnengehaald en onder andere daardoor is een tekort ontstaan. De afgelopen jaren waren de resultaten gunstiger dan begroot en is er een toename van diensten die de huidige leden afnemen. In afwijking op voorgaande jaren is niet geanticipeerd op een nieuw lid en er wordt financieel geen voorschot op een eventuele groei genomen. De verwachting is dat de structurele groei van afgenomen diensten doorzet waardoor deze groei financieel het gemis van een nieuw lid compenseert. De verwachting is dat vanaf 2024 de begroting weer structureel sluitend is.
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in 4 termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2023
2024
Financiële belang
€ 0
€ 0
Financieel resultaat
€ 32,1 mln winst
€ 35,8 mln winst
Toelichting
Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1,-/aandeel). De te verwachten resultaten over 2023 en 2024 zijn gebaseerd op de financiële projectie 2023-2027 van Vitens zoals die is geagendeerd in de AVA van november 2022. Het te verwachten dividend over 2023 (uit te betalen in 2024) bedraagt € 0 per aandeel.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen
€ 724,1 mln
€ 724,1 mln
Vreemd vermogen
€ 1.537,0 mln
€ 1.682,2 mln
Toelichting
Bovenstaande prognose van het eigen en vreemd vermogen per 31-12-2023 en 31-12-2024 zijn gebaseerd op de financiële projectie van Vitens zoals die is geagendeerd in de AVA van november 2022.
Ontwikkelingen
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat Vitens voor een 'enorme investeringsopgave'. Vitens zal daarom de komende jaren geen dividend uitkeren aan aandeelhouders omdat Vitens niet aan zijn eigen voorwaarden voor het uitkeren van dividend kan voldoen.
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Stichtingen of verenigingen
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 14 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De andere participanten van het GNR zijn de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen en Laren.
Doel en openbaar belang
1. De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
2. aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.2023
2024
Financiële belang
€ 784.000
€ 821.000
Financieel resultaat
€ 0 na mutaties reserves (€ 69.000 verlies voor mutaties reserves)
€ 0 na mutaties reserves (€ 153.000 verlies voor mutaties reserves)
Toelichting
De netto bijdrage (gedefinieerd als bruto bijdrage -/- verlaging vanwege inzet afkoopsommen Amsterdam en provincie Noord-Holland -/- BTW teruggave o.b.v. de transparantieregeling) bedraagt in 2024 € 821.000 (2023: € 784.000). De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2024 € 1,5 mln (2023: € 1,4 mln). De verlaging vanwege de inzet van de afkoopsommen bedraagt voor Hilversum € 529.000 (2023: € 497.000): per saldo resteert € 970.000 (2023: € 911.000). Het GNR betaalt jaarlijks op basis van de transparantieregeling BTW terug aan de deelnemers. Hilversum ontvangt over 2024 naar verwachting € 150.000 (€ 127.000) uit exploitatie en projecten.
De begroting 2024 van het GNR bedraagt circa € 7,8 mln (2023: € 7,1 mln). In de begroting 2024 is rekening gehouden met de nieuwe CAO.
Bovenstaande bedragen zijn op basis van de begroting 2024 en 2023.Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen
€ 1,6 mln
€ 1,6 mln
Vreemd vermogen
€ 961.000
€ 946.000
Toelichting
De bedragen voor het eigen en vreemd vermogen zijn op basis van de begroting 2024.
Ontwikkelingen
In 2023 wordt de nieuwe samenwerkingsovereenkomst vastgesteld inclusief de wijze waarop omgaan moet worden met de uittreedsommen van de gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland. In 2023 wordt ook een nieuw beleidsplan 2024-2027 opgesteld. Middels bijeenkomsten worden raadsleden en ambtenaren betrokken bij de ontwikkeling van dat nieuwe beleidsplan.
Risico's
In de begroting 2024 noemt de Stichting GNR de volgende risico's:
Personeel: De stichting is eigen-risicodrager voor WW-uitkeringen en (langdurig) ziekteverzuim. Bij een aantal (langdurig) ziektegevallen tegelijk bestaat het risico dat werkzaamheden niet meer uitgevoerd kunnen worden, of moeten worden uitbesteed.
Projecten: 1. Als de Nationale Postcode Loterij besluit om vanaf 2025 het Goois Natuurreservaat niet meer als beneficiant aan te merken (€ 900.00 per jaar), dan zullen de ambities voor het realiseren van projecten in overeenstemming met de dan beschikbare middelen moeten worden bijgesteld. 2. Eventuele overschrijdingen van kostenramingen bij projectuitvoering komen voor risico en rekening van de stichting. Voor de afdekking van dit risico houdt GNR een bestemmingsreserve aan.
Subsidie Natuur- en Landschapsbeheer: De vorige subsidieperiode van zes jaar eindigde eind 2022. Voor de periode 2023-2028 is een nieuwe subsidieaanvraag gedaan. In de begroting 2024 wordt gerekend wordt op € 810.000 per jaar. In 2023 wordt uitsluitsel verwacht over de hoogte van het bedrag. Wanneer de stichting onvoldoende voldoet aan de subsidieverplichtingen, kan de subsidieverstrekker een deel van de subsidie terugvorderen.
BTW Compensatiefonds: De participanten mogen de door de stichting GNR betaalde omzetbelasting verrekenen, maar of dat ook lange tijd zo blijft is niet zeker. Dit is een mogelijk risico voor de participanten en daarmee indirect ook voor de stichting.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname
Het college geeft goedkeuring over de jaarstukken, begroting en tarievenlijst. De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is voorzitter van de Raad van Toezicht. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen.
Partners
Geen.
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De Uitvaartstichting Hilversum (USH) heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren.
2023
2024
Financiële belang
n.v.t.
n.v.t.
Financieel resultaat
€ 154.000 winst
€ 152.000 winst
Toelichting
Financiële gegevens zijn op basis van de meerjarenbegroting 2023-2026.
Stand per 31-12-2023
Stand per 31-12-2024
Eigen vermogen
€ 67.000
€ 67.000
Vreemd vermogen
niet beschikbaar
niet beschikbaar
Toelichting
De standen per 31-12 2023 en 31-12-2024 zijn prognoses op basis van de Meerjarenbegroting 2023-2026 en Jaarrekening 2022.
Het eigen vermogen per 31-12-2022 bedroeg -/- € 261.518 (negatief). Het vreemd vermogen per 31-12-2022 bedroeg € 2,8 mln en bestond uit de onderhoudsvoorziening (ruim € 2,7 mln) en kortlopende schulden van € 0,1 mln. Er zijn geen langlopende schulden.Ontwikkelingen
Privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en de USH zijn vastgelegd in een hoofdovereenkomst die betrekking heeft op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op gebied van begraven en cremeren heeft. De USH is volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
Risico's
Het risico voor de gemeente betreft primair het versterken van het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de stichting. Gezien de resultaten van het afgelopen jaar en de huidige liquiditeitspositie is dit risico beperkt.
Programma
1. Wonen en leven
Website