De paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

2.3.5 Kantoorgebouwen

Beleid

Tot de kapitaalgoederen van de kantoorgebouwen behoren de panden voor de huisvesting van de gemeente zelf. Het betreft de kantoorgebouwen: Het raadhuis aan het Dudokpark, de kantoorvilla en het stadskantoor aan de Oude Enghweg 21 en 23 en de gemeentewerf op de 1e Loswal. Het kantoor aan de Wilhelminastraat 1 wordt voor het Sociaal plein gehuurd.

Voor de gebouwen in eigendom zijn door een extern bureau meerjarige onderhoudsplannen opgesteld, de zogenoemde MOP´s. De gemeente actualiseert de MOP’s tenminste eens in de vier jaar. Jaarlijks wordt voor de MOP´s een vast bedrag aan een voorziening gedoteerd waaruit alle toekomstige onderhoudslasten kunnen worden betaald. In het najaar van 2020 heeft de raad de meerjarige onderhoudsplannen (MOP) 2020-2034 en bijbehorende onderhoudsvoorzieningen vastgesteld. De financiële effecten daarvan zijn verwerkt in de begroting 2021 en verder. De onderhoudsplannen worden jaarlijks geactualiseerd op basis van de laatst vastgestelde jaarstukken. Hiermee geven we een realistisch en actueel beeld van de lasten voor het onderhoud. Bij de jaarrekening 2022 zijn de benodigde dotaties aan de voorzieningen MOP geactualiseerd voor de werkelijke prijsstijgingen 2020 tot en met 2022 en met de verwachte prijsstijgingen voor de komende planperiode 2023 tot en met 2032.

Het verduurzamen van het eigen vastgoed waar de kantoorgebouwen deel van uitmaken, is een belangrijke opgave in ons duurzaamheidsbeleid. De raad heeft begin 2020 besloten om het Raadhuis en de Gemeentewerf te gaan verduurzamen (CO₂ neutraal maken en het binnenklimaat verbeteren van het gemeentelijk vastgoed voor eigen gebruik). Verdere verduurzaming van het overige vastgoed nemen we mee bij het actualiseren van het MOP. Eind 2022 zijn er stukjes beton uit het plafond van de tuinkamer gevallen. Dit was het gevolg van roestvorming in de wapening. Uit vervolgonderzoeken is gebleken dat de roestvorming in de wapening op meerdere plekken in de vloeren van het raadhuis voorkomen. In het onderzoek naar oplossingen voor de vloerenproblematiek nemen wij de potentiële andere duurzaamheidsmogelijkheden mee. De uitwerking voor het oplossen van de problemen aan de vloeren en het verduurzamen van het raadhuis wordt in 2024 aan de raad voorgelegd.

Uitvoering eigenaarsonderhoud/gebruikersonderhoud (dagelijks onderhoud)

Gebruikersonderhoud:
Uit het exploitatiebudget van het gebruikersonderhoud wordt het volgende dagelijkse onderhoud voor de kantoorgebouwen betaald:

  • Elektrotechnische installaties (lichtinstallatie en gebouwbeheersysteem)
  • Werktuigbouwkundige installaties (verwarmingsinstallaties, luchtbehandeling- en ventilatie, koelinstallaties
  • Sanitaire installaties (hemelwaterafvoer, riolering, waterinstallaties en sanitair)
  • Overige installaties (lift-, de beveiligings- en de brandmeldinstallaties van de gebouwen).
  • Binnen schilderwerk.

Voor het dagelijkse-/gebruikersonderhoud is voor de kantoorgebouwen aan de Oude Enghweg 21 en 23 een budget in de exploitatie beschikbaar van € 362.000 en voor de locaties 1e Loswal en Wilhelminastraat is resp. € 49.000 en € 27.000 opgenomen voor het gebruikersonderhoud.

Eigenaarsonderhoud:
Het eigenaarsonderhoud wordt bekostigd uit de voorziening Onderhoud ambtenarenhuisvesting. In 2023 wordt daarvoor € 451.000 aan de voorziening voor het onderhoud aan de kantoorgebouwen toegevoegd.

Raadhuis Dudokpark 1
In het voorjaar van 2020 is de MOP Raadhuis geactualiseerd. De MOP heeft een looptijd van veertig jaar (periode 2020-2059). Het MOP is een dynamisch document. Jaarlijks wordt aan de hand van een schouw bepaald wat wij dat jaar gaan uitvoeren en wat wij eventueel door kunnen schuiven naar latere jaren. Ook het naar voren halen van later geplande werkzaamheden komt voor, bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van efficiëntie. Het geplande eigenaarsonderhoud voor 2024 bestaat voornamelijk uit de revisie van de stalen kozijnen en plafondafwerking. Daarnaast is een gedeelte voor eigenaarsonderhoud voorzien voor klachten en het actualiseren van de MOP en de monumentenwachtrapportage.

Voor het verduurzamen van het raadhuis is op 20 januari 2020 en bij de voorjaarsnota 2022 een krediet beschikbaar gesteld van in totaal € 3.949.000. Vanwege grote prijsstijgingen van materialen is het beschikbaar gestelde budget niet meer voldoende. Om het werk geheel uit te voeren is een budget nodig van € 4.312.000. Het resterende gedeelte van € 363.000 wordt als dekking aan de voorziening MOP onttrokken.

Stadskantoor Oude Enghweg 23
Op basis van het in 2020 geactualiseerde MOP bestaat het geplande eigenaarsonderhoud voor 2024 uit het vervangen van de noodverlichting. Deze onderhoudswerkzaamheden worden in combinatie met de wettelijk verplichte energiebesparende maatregelen conform de Erkende Maatregelenlijst energiebesparing (EML) uitgevoerd. De uitvoering van de energiebesparende maatregelen zijn gekoppeld aan vervangingswerkzaamheden conform het MOP, zodat ze op natuurlijke momenten worden uitgevoerd. Daarmee worden kosten gereduceerd, ontstaat synergie in begroting, planning en realisatie. Om de verplichte energiebesparende maatregelen te kunnen uitvoeren is in de programmabegroting 2023 een krediet van € 870.000 inclusief door te belasten uren aangevraagd. Door het uitvoeren van de deze maatregelen hoeft een bedrag van € 232.000 minder te worden gedoteerd aan de voorziening MOP. De extra investering wordt terugverdiend met de verwachte energiebesparing.
Uiteindelijk is op 17 mei 2023 een krediet van € 300.000 voor de vervanging van de led bronnen in het stadskantoor. Bij de actualisatie van het MOP (1e kwartaal 2024) wordt hiermee rekening gehouden (vanuit het MOP is dit niet meer nodig) waardoor lagere dotaties aan de voorziening onderhoud nodig zullen zijn.

Kantoorvilla Oude Enghweg 21
Op basis van het in 2020 geactualiseerde MOP bestaat het geplande eigenaarsonderhoud voor 2024 uit het vervangen van het monumentale glas.

Huisvesting 1 e Loswal
Op basis van het in 2020 geactualiseerde MOP is er gepland eigenaarsonderhoud voor 2024 om de splitsystemen te vervangen.

Huisvesting afdeling Werk, Inkomen en Zorg
Voor de huisvesting van de afdeling Sociaal Plein wordt een pand gehuurd aan de Wilhelminastraat. Het geplande dagelijkse onderhoud bestaat uit diverse kleine onderhoudswerkzaamheden en wordt gedekt uit het beschikbare budget voor de huisvestingslasten (incl. huur) van € 357.000.

Uitvoering investeringen

Totaal is er € 250.000 opgenomen in het IP 2024 voor:

  • € 200.000 Binnen schilderwerk Raadhuis 2024
  • € 50.000 Vervanging zonwering Dudokpark 1, Oude Enghweg 21 en Wilhelminastraat

 

bedragen x € 1.000

progr

Kantoorgebouwen

jaarrekening 2022

begroting 2023

begroting 2024

4

Onderhoudslasten (raadhuis, stadskantoor, kantoorvilla)

456

417

362

4

Onderhoudslasten (locatie Loswal, Wilhelminastraat)

41

76

76

4

Investeringen

840

250

4

Investeringen duurzaamheid

2.290

4

Toevoeging voorziening onderhoud

451

307

451

Totaal

947

3.930

1.139

Relevante beleidsnota’s

  1. Meerjarenonderhoudsplan 2020-2029 kantoorpanden
Deze pagina is gebouwd op 11/10/2023 09:21:52 met de export van 11/10/2023 09:11:48