Bereikbare stad

Verkeer en vervoer

Ambities en activiteiten

Verkeer en vervoer

We willen de komende jaren concrete stappen zetten om de verkeersveiligheid en doorstroming van alle vormen van verkeer te verbeteren. In het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2040 van de Mobiliteitsvisie 2040 wordt hiervoor een groot aantal concrete acties en maatregelen benoemd. Onze inspanningen voor fietsers vanuit dit Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2040 bundelen we samen met onze inzet voor het vergroten van de fietsveiligheid en de realisatie van snelfietspaden in een Fietsplan Hilversum. Asociaal gedrag in het verkeer wordt aangepakt en deelmobiliteit wordt bevorderd én gereguleerd door hiervoor beleid vast te stellen.

Naast de begroting worden jaarlijks plannen opgesteld met concrete maatregelen voor verkeer en vervoer. Deze plannen worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring, en de voortgang van de activiteiten wordt regelmatig gemonitord en verantwoord.

Speerpunten

  • Uitvoeren van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteitsvisie 2040, dat verschillende maatregelen en initiatieven omvat zoals:
    • Implementatie van het STOMP-ontwerpprincipe
    • Realiseren van een autoluwe binnenstad en uitbreiden 30 km/u-zones
    • Implementatie autoluw centrum
    • Instellen en onderzoeken 30 km/u-zones centrumring
    • Verbeteren ontsluiting randwegen en uitbreiden 60 km/u-zones provinciale wegen:
    • Optimalisatie kruispunt Dr. Den Uylplein en optische wegversmalling Johannes Geradtsweg
    • Onderzoeken en uitvoering verdiepen onderdoorgang spoorviaduct in combinatie met afsluiting Sumatralaan-zuid met de Insulindelaan
    • Onderzoek naar aanpassing digitale informatie in navigatiesystemen
    • Onderzoek verbeteren doorstroming Diependaalselaan – Utrechtseweg
    • Onderzoek aanpassen snelheden provinciale wegen naar 60 km/uur
    • Realiseren van betere faciliteiten voor langzaam vervoer zoals het uitbreiden van het aantal fietsparkeerplaatsen, het opstellen van een plan van aanpak "optimalisatie trottoirs in de wijk" en het verbeteren van de verkeersveiligheid rondom scholen en sportparken.
    • Voorbereiden en invoeren één of meerdere zero-emissiezones in het centrum en op de Gijsbrecht van Amstelstraat
    • Opstellen beleid pakketkluizen en onderzoek doen naar de realisatie van logistieke hubs
    • Opstellen van een plan van aanpak fijnmazig vervoer
    • Onderzoek doen naar de mogelijkheden van slimme mobiliteit en het opzetten van een geluidsnetwerk
  • Starten met het inhalen van het achterstallig onderhoud van wegen en stoepen.
  • Iedere inwoner van 75 jaar en ouder kan gratis met de bus.
  • Introductie van de nachttrein waardoor Hilversum nog aantrekkelijker wordt als openbaar vervoer stad.

Reguliere activiteiten

  • Uitvoeren van kleine maatregelen inzake de variant ‘Overweg dicht voor gemotoriseerd verkeer’ bij de Kleine Spoorbomen.
  • Ontwerpen en vaststellen van verplichte verkeersbesluiten voor bijvoorbeeld de snelheid op wegen, voorrang op kruispunten en de reservering van een gehandicaptenparkeerplaats.
  • Beheren en onderhouden van de verkeersinfrastructuur, waaronder:
    • Beheren van verkeersregelinstallaties (VRI’s) en vervangen van bestaande naar intelligente VRI’s (iVRI's) bij het einde van de levensduur of als een project eerder om vervanging vraagt
    • Onderhouden van de openbare verlichting en deze gefaseerd vervangen door LED-verlichting
    • Gefaseerd vervangen door geluid reducerend asfalt op de Buitenring
    • Beheren en zo nodig vervangen van objecten ten behoeve van verkeersmaatregelen. (verkeersborden, bewegwijzering en straatmeubilair ten behoeve van verkeersregulering)
    • Beheren en zo nodig vervangen van wegen (verhardingen)
    • Beheren en zo nodig vervangen van de civieltechnische kunstwerken (bruggen en tunnels)
    • Uitvoeren van de gladheidsbestrijding
    • Uitvoeren van de straatreiniging
Deze pagina is gebouwd op 11/10/2023 09:21:52 met de export van 11/10/2023 09:11:48