Dienstverlening aan de stad

Burgerzaken

Ambities en activiteiten

Burgerzaken (gemeentelijke dienstverlening)

Naast het uitvoeren van de wettelijke taken op het gebied van Burgerzaken, verbeteren wij de dienstverlening van de hele gemeente, waarbij inclusiviteit een vanzelfsprekendheid is. Een verbetering die noodzakelijk is door een veranderende en meer complexere dienstverlening, onder meer door culturele mengelingen en inwoners met een niet-Nederlandse geboorteakte wat problemen geeft bij de inschrijving in de Basis Registratie Personen. De dienstverlening op het gebied van Burgerzaken bieden we op verschillende kanalen aan: fysiek, digitaal en telefonisch. Hierbij worden de landelijke ontwikkelingen nauwlettend gevolgd. We hebben daarbij aandacht voor de wensen en verwachtingen van inwoners en ondernemers.

Speerpunten

  • Verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening door het doorontwikkelen van houding, gedrag en competenties met als doel het realiseren van een positievere interactie en een betere service-ervaring.
  • Monitoren en verbeteren van de kwaliteit en de bereikbaarheid van de dienstverlening door bijvoorbeeld het aanschaffen van een nieuwe contactcenter applicatie, het optimaliseren van de verschillende contactkanalen, het implementeren van een virtuele assistent (zgn “chatbot”), het onderzoeken van de mogelijkheden om MijnHilversum door te ontwikkelen, het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek en het inrichten van een management dashboard Dienstverlening.
  • Implementeren van de applicatie Signalen voor Meldingen in de Openbare Ruimte. Via de applicatie Signalen kunnen inwoners online problemen, gebreken, overlast of verbeteringen in de openbare ruimte melden, met als doel bij te dragen aan het onderhoud, de veiligheid en de algemene kwaliteit van de openbare ruimte. Signalen maakt melden eenvoudiger, is digitaal toegankelijk en beter geschikt voor gebruik op een mobiele telefoon dan de huidige oplossing.
  • Verder aansluiten op MijnOverheid voor zowel inwoners als ondernemers om de dienstverlening te verbeteren.
  • Aansluiten bij de Wet open overheid (Woo) om overheidsinformatie meer openbaar toegankelijk te maken.
  • Voldoen aan enkele wettelijke verplichtingen zoals tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid en wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.
  • Verhogen van de kwaliteit en het formuleren van servicenormen waarin de verwachtingen richting burgers worden omschreven.
  • Organiseren van Europese verkiezingen van 6 tot 9 juni 2024.

Reguliere activiteiten

  • Continueren van de deelname aan de Landelijke Aanpak Adresfraude (LAA).
  • Monitoren van de strategie om via diverse kanalen (internet, sociale media, live chat, telefonie, post en het loket) een eenduidige en consequente dienstverlening aan te bieden.
  • Waarborgen van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen zodat het mogelijk is om op een goede wijze uitvoering te geven aan wettelijk voorgeschreven taken, zoals het verstrekken van identiteitsdocumenten, uittreksels en behouden van regie.
  • Verder digitaliseren van onze producten met oog voor inclusieve dienstverlening aan groepen die minder digitaal vaardig zijn.
  • Continueren en doorlopend verbeteren van de dienstverlening, zoals telefonie, balies en e-formulieren.
  • Verstrekken van producten, zoals reisdocumenten, uittreksels en verklaringen omtrent gedrag.
Deze pagina is gebouwd op 11/10/2023 09:21:52 met de export van 11/10/2023 09:11:48