2.5.6 Optimaliseren van het belastingproces
Ieder jaar ontvangen alle huishoudens en bedrijven in Hilversum een aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen. Een groot deel van de gemeentelijke inkomsten komt uit belastingen. Het belastingproces is dan ook een belangrijk proces voor Hilversum. Het proces bestaat onder andere uit een wettelijke taak ten aanzien van de Basis Adresgegevens Gegevens (BAG) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Deze basisgegevens van alle gebouwen, percelen etc. vormen de basis voor de aanslagoplegging gemeentelijke belastingen en moeten ten alle tijden goed en volledig te zijn. Vervolgens worden de aanslagen opgelegd, moeten de openstaande saldi worden geïnd en is Hilversum verantwoordelijk voor een tijdige, correcte en volledige afhandelingen van eventuele vragen, bezwaren en beroepen.
In 2022 hebben zowel de Waarderingskamer als de interne controle vastgesteld dat het belastingproces voldoende werkt, maar er zijn kwaliteitsverbeteringen in proces en techniek nodig. De gegevens moeten gecontroleerd, aangevuld en het proces moet structureel worden verbeterd om de kwaliteit op lange termijn te waarborgen. Hilversum heeft daarom in augustus 2022 een meerjarig plan van aanpak opgesteld om de geconstateerde knelpunten op te lossen. Het optimalisatietraject is gestart in 2022/2023 en zal worden voortgezet in 2024. De focus ligt daarbij op het tijdig en volledig voortzetten van de aanslagoplegging en inning.